mHealth day 5 Mulhouse till Pontarlier- Stig Mattsson och jag mot världen!

Idag har jag gjort det jag är här för att göra- jag har cyklat 163 cm. För att slippa stressa började jag tidigt, 8.22 rullade jag ut cykeln för att ge mig iväg.  Det blev mycket ”triathlonkörning” idag, jag valde att köra själv för jag blir så stressad av att ligga på rulle, dvs cykla i grupp eftersom jag inte behärskar det teknisk, jag är rätt att köra in i någon annan och jag halkar lätt efter. Tack och lov har jag tränat en del med grabbarna hemma i sommar, men eftersom jag inte mått bra och inte visst vilket tempo jag skulle orka hålla.

Stig Mattsson, dietist och bland annat kostrådgivare till skidlandslaget har jag fått kontakt med via diabetesträningslägret i Sunne som jag var på i vintras . Då ”labbade” Stig och jag med skumtomtar.  Efter vårt samtal igår kom vi fram till att jag skulle göra enligt följande enligt nedan. SNÄLLA TÄNK PÅ ATT DESSA RÅD PASSAR MIG, DET VILL JAG BETONA, KOLLA MED UTBILDAD PERSONAL  INNAN NI EV TESTAR SJÄLVA!

Stigs och min plan såg ut så här; höja basalen med 10 % i 8 timmar, det är ungefär vad vi trodde jag skulle skulle cykla på 8-10 timmar. Jag skulle dricka  600 ml 6 % sportdryck  (tror Stig sa 8, men det blev 6 % ), dvs en flaska mellan varje stopp och äta ett Snickers i timmen, dessutom hade jag förberätt så jag kunde åta barnmatspure vid för och eftermiddagsstoppen. Jag hade även med mig Glucotabs. Meningen med sportdrycken var att jag skulle dricka den kontinuerligt. Snickers tar jag i tre delar. Det ger mig följande kolhydratsintag förutom lunch under cyklingen;

  • 600 x 3 6 %   sportdryck
  • 3 x 50 gr Snickers
  • 8 st Gluco tabs
  • 2 x 45 gr barnmatsefterättspuré

Jag åt 2 toast med skinka och ost till frukost+ ett päron, bs före frukost låg på 6,0 och tog 0,5 + 2 e till frukost. Efter 1 h cykling hade bs gått från  6 till 12,5 och sen ner till mellan 5-6 och där har jag legat hela dagen!!!!! Vid lunch steg jag , men det var ju inte så konstigt, tog lite bolus då. ALLA sa att det var fullständigt vansinnigt att ÖKA  basalen vid så långa pass som jag gör. Men som Stig säger ”Josefin, du är ju lite speciell”.

UNDERBART!  Kanonblodsocker idag, får se hur det går i morgon, det är en annan dag 🙂

En annan fråga, vad vill ni läsa om? Är det om diabetes eller om cyklingen eller om kombinationen? Det var småbacklig körning idag de första 90 km och sen en 10 km lång back och sen upp och ner för att sedan gå ner de resterande 60 km. Vackert som vanligt. Jag saknar Anders G, Alvar och min franska cykelkompis Kantään som jag gärna hade velat cykla med här.:)

 

4 thoughts on “mHealth day 5 Mulhouse till Pontarlier- Stig Mattsson och jag mot världen!

  1. Härligt att du var uppe i sadeln igen och att du både mått och cyklat bra! Fy fasiken vilken kämpe du är! Som svar på din fråga. Det är roligt att läsa lite om cyklingen, omgivningarna och/eller personer du träffar. Speciellt för personer som mig som inte alltid hänger med i det medicinska. Skumtomtar förstår jag däremot perfekt ;o) Kram!

Kommentera

