mHealth day 4 Baden Baden,Tyskland till Mullhouse, Franrike- Eitsalad och Josse ringer kolhydratssamtal

Det är först idag jag börjar inse hur dålig jag var i förrgår. Veronica har berättat för mig hur orolig hon och de andra var för mig och att jag var totalt vit i ansiktet. Själv inser jag att jag inte minns så mycket, kommer ihåg att jag ville bli lämnad i fred där jag slåg på golvet och inte alls ville sitta upp som läkaren insisterade på att jag borde. Som i en dimma låg jag där och tänkte ”låt mig vara, låt mig sova” men att jag inte orkade gå därifrån,jag orkade inte ens dricka coca-cola ur ett sugrör!!  Om jag inte hade haft CGM  vet jag inte hur det hade gått.CGM mäter ju glukosvärdet i blodet och har upp till 20 min försening men jag hade ju försökt själv i 2,5 h att få upp sockret, från det att jag kom in från cyklingen vid 20.30 tiden ( bs runt 5) till 23.30, (bs runt 3). Jag tro inte ambulansen hämtade mig förrän vid 00.30 eller så. Jag minns hur Paul var arg, han skrek både på ambulanspersonal och på sjukhuset att de måste få i mig kolhydrater. Tydligen fick jag 10 % glykoslösning, 1 liter som pumpades in under en timme och då hade jag ”bara” ett bs på 14,5 kl 7 morgonen därpå…..Jag minns att diabetessjuksköterska som tydligen skämtsamt kallas för ”suger bitch”   bad mig kolla bs under natten och det gjorde jag inte och ingen annan heller. [ Jag delar rum men henne i natt och hon hälsar att att jag var en stubbon bitch…] Tack och lov för CGM:en, stand alone systemet gälla ljud är det inte ett suck att man kan somna ifrån!

Idag har jag åkt bil med en en sponsorbilarna, med Eitsalat, som är Mellanösterns telecomföretag. Jag åkte med brittiska Steve och egyptiska Mohamed vilket gav givande diskussion om både religion och politik. Jag frågade varför Eitsalad sponsar och fick följade till svar;

  • 19 % av Förenade Arabemiraten har diabetes typ 1 eller typ 1 (av 800 000)
  • genom att samarbeta med andra mobiltlecomföretag kan de samla info och tillsammans hjälpas åt samtisdigt som de skapar en uppmärksamhet kring diabetes. [Vi har fått mobiltelefoner från Sony Ericsson, mjukvara och uppkoppling av Orange och i det samarbetet ingår Eitsalad]
  • socialt ansvar, som arbetsgivaer vill de uppmuntra sina anställda till idrott och av 35 000 anställda har färren än 15 personer nominerats och testats fram genom att vara duktiga på jobbet  OCH  var duktiga idrottmänn och kvinnor. (Uttagningarna började i juni så då måste varit vältränade från början.Eitsalat har också ett lag som de kör medoch byter personer i fyra gånger, just nu är svenska Moncef från Uppsala med.

Vi har åkt över beg och dag genom Schawartzwald och jag förelog killarna att vi skulle stanna och testa Schwartzwaldtårta vilket vi gjorde. Det var gott , men mamma hemgjorda är MYCKET GODARE. Vi stannade även och fika på ett annat ställe där vi åt käsekuche och min kropp bara tuggade i sig allt och min bs gick inte upp nämnvärt trots lite insulin. I eftermiddag har jag däremot tokstigia och ligger nu påöver 20 trots massor av insulin….jaja!

I eftermiddag har jag även ringt och pratat med Stig Mattson, som är diestist i Falun som jag träffade på Diabetesträningslägret i Sunne i vintras. Vi kom fram till att jag ska ÖKA basalen och äter mer kolhydrater under cyklingen i form av att dricka sportdryck, (vatten) äta Snickers och barnmatsbananäpplepure. Jag vet att det låter väldigt annorlunda men min kropp reagerar så mycket på bolus och kh då därför ska jag testa detta i morgon! Jag återkommer med rapport!

"Suger bitch" engelsk diabetes sjuksköterska och jag

”Suger bitch” engelsk diabetes sjuksköterska och jag

2 thoughts on “mHealth day 4 Baden Baden,Tyskland till Mullhouse, Franrike- Eitsalad och Josse ringer kolhydratssamtal

  1. Lycka till imorgon, hoppas du får till det med Stigs tips. I min värld låter det som att det är värt ett försök. Tack för inspirerande läsning, ska ut med 80-tals racern ikväll, sommarvärme i Sthlm!

Kommentera

