Highway to hell…….och var är hästarna? Bryssel till La Roche 154 km

2,4!” You are hypo!You got to eat” sa Paul min ”soulmate”. 2,4 hur sjutton kunde jag få det? Jag hade ju 14 nyss, jag har tagit en dutt insulin för att komma ner lite, vilket jag inte gjorde, så jag tog en dutt till………och det var dumt, jag borde väntat, men nu har jag lärt mig det!
I morse började vi med att cykla i kolonn till en park i Bryssel där ett antal personer höll tal, vilket var intressant, det handlade om att diabetes ökar i Europa och att under cyklinegn kommer det göras flera stuider. En av dem innebär att tre grupper jämförs, dvs vad vi äter, vad vi har för bs , vikt, osv. Första gruppen är Novonordisk cyke team, dvs diabetiker typ 1 som är proffcyklister, ungdomslaget cyklar med oss. I den andra gruppen är jag, ”hobbycyklister” med typ 1 och tredje gruppen är ick-diabetiker. Eddie Mercx, 7-faldig vinnare av Tour de France var också närvarande. runt 11 cyklade vi med poliseskort ut ur Bryssel i en värme som skulle nå + 33 grader under eftermiddagen….. det är varmt och när det är varmt ska man dricka mycket och då blir man kissnödig…..och då är det INTE kul med cykelbyxor med höngelsen och en tröja som inte går att öppna……

Däremot visade sig att min största farhåga blev mitt minsta problem! Trots nya cykelbyxor har jag inte fått ett enda skavsår och sandeln kändes inte så farligt som jag trodde…å andra sidan kan jag ju återkomma i frågan i morgon. Nä mitt nästa största problem istället mitt lår som jag inser att jag måste strecha före och efter varje cykelpass. Mitt största? BLODSOCKERKONTROLL!Dagen började bra, bs före frukost var 5,8, tog min vanliga frukostdos och åt ägg, bacon, frukt, ost och en smarrig kaka! Det blev jag LÅG av, för att runt 12 blir HÖG och det var då jag tog insulin som gav mig 2,4!! Då åt jag 2 bars och blandade till mig 6 % sprortdryck och blev sen hög för att sjunka till 8,8 vid 154 km.
När jag började cykla igen efter 2,4 känningen tog jag fram min Mp3 som Alvar har laddat med musik åt mig, han har lagt en del av sin egen musik , lite av mina önskningar och lite som han tror jag gillar. Trots att vi bara träffats två gånger har han lyckats få ihop en jättebra mix. alvar säger allt händer av en slump, jag säger att allt ha en mening. Första låten , som jag tog på random, var ”Highway to hell”………..rätt passande med min känning!
Runt kl 16 pep telefonen och det visade sig vara Jussi, min förlöpare från Border to border som undrade hur det gick för mig.Det verkar som vi behåller traditionerna får mars eftersom jag inte var klar förrän 20.30 ikväll…….men det var inte 25 grader kallt och becksvart!
Otroligt vackert, många dalar,kullar, rapsfält (!) , traktorer, fält men inte en enda ardennerhäst!

Nu är kroppen trött, jag har mest ont i nacken och axlarna, vi får se hur låret och sittbetet mår i morgon!

Eddie Merckx som gjort något jag aldrig kommer göra. han har vunnit Tour De France flera gånger.

Eddie Merckx som gjort något jag aldrig kommer göra. Han har vunnit Tour De France flera gånger.

 

Veronica och jag vid starten

Veronica och jag vid starten

 

2 thoughts on “Highway to hell…….och var är hästarna? Bryssel till La Roche 154 km

Kommentera

