Som att gå på lina (högt över marken) och Team BG mHealth Tour 2013

Stand alone och pumpen Animas Vibe kan bägge gå mot samma CGMsändare samtidigt!

Stand alone och pumpen Animas Vibe kan bägge gå mot samma CGMsändare samtidigt!

Någon som undrar hur det är att träna med diabetes typ 1? Gör så här; spänn upp en lina en bit ovan mark och försök sedan gå på den, från ena sidan till en andra. Akta dig så du inte trillar ner! Trillar du kan du slå dig HÅRT! Om du är smart så tar du med dig någon som gör att även om du trillar så trillar du inte ner till marken. Ungefär så är det att träna med diabetes, det krävs hela tiden en balans, för att inte trilla ner.

OJ NU ÄR DET INGA MÅNADER KVAR, BARA DAGAR! VAD har jag gett mig in på? Jag tror jag är mer stirrig nu än vad jag var i vintras. Då hade jag ju min ”förlöpare” Jussi 2 dagar framför mig, nu kommer jag ha Vernoica bredvid mig. Jag är nog mest oroligt för två saker ; dels att få ont i sittbenet och dels för att kroppen ska ta slut- jag minns hur trött jag var dag 5 och 6 i Finland och nu ska jag röra kroppen kontinuerligt i 13 dagar. Soffbordet börjar fyllas av prylar, men jag har jobbat sent idag och orkar inte packa ikväll.

Team Blood Glucose har fått in över 3000 pund, dvs drygt 30 000 kr. Syftet är att sprida hur viktigt det är att motionera trots diagnos diabetes typ1. Samtidigt som vi cyklar kommer vi ingå i en stuide för Newcastle University i Storbritannien. Det kommer kollas blodsocker, vad vi äter, vilken hastighet vi håller och puls och blodsockertrender. Till vårt hjälp har vi fått CGM så nu har jag CGM både i pumpen och i ett stand alone system ,dvs en liten dosa. Den är VÄDLIGT högljudd och är fint sykad med pumpen. I praktiken innebär detta att stand alone systemet piper till först , för att sedan ringa gällt, därefter tar det några sekunder, sen börjar pumpen pipa för att till sist vibrera så det är ingen risk att jag missar mina värden.

Nope, inget träningspass idag, nu är det vila som gäller!

Kommentera

