Fredagsmys med stålnål och på IKEAbesök hos Anders Gyhlenius – INSPIRATION

Henrik på Rubin

Henrik på Rubin

”Du kan väl ringa dig någon gång under cyklingen, så jag får veta hur det går för dig?” sa Anders Gyhlenius igår när vi skildes åt.   Nu är det bara några dagar bort, min nästa fysiska utmaning, att cykla från Bryssel till Barcelona.  Far och son Gyhlenius roar sig med att spekulera i hur min rumpa kommer se ut efter 2100 km på cykel. Just nu drar de paralleller med en babain…….och det är ju trevlig att jag kan roa dem eller hur ?

Idag ska jag hålla en föreläsning i Katrineholm för barn och vuxna om diabetes typ 1 och träning, ”från debut 2010 till att korsa gränser 2013”. Min diagnos handlar, för mig, mycket om att bryta ny mark, att testa nya roligt saker och att träffa roliga människor.

Anders Gyhlenius är, bredvid Alvar, en stor inspiratör för mig. Det var jättekul att träffa Anders igår, vi snackade både Öresundssimning, cancer, diabetes och givetvis IKEA och jag fick en guidade visning på världens största IKEAvarahus, det som ligger i Kungens Kurva. Anders är varuhuschef där. Missa inte honom i SVT på Gomorron på tisdag!

Därefter var det dags för ”fredagsmys” med Henrik på Rubin och hans familj. Henrik var min första kontakt när jag ville ha en vattentät insulinpump, däremot har vi bara träffats en gång tidigare, i Uppsala i vintras.  Naturligtvis blir det massor med tränings och diabetes snack, Henriks fru tycker jag ska börja med multisport……. Varför inte, paddla är ju kul!  Vi började prata infusionset och jag har aldrig provat en stålnål så jag passade på när jag fick experthjälp att sätta den.  Personligen gillade jag den inte alls, jag tyckte den gjorde ont i kroppen , plastnålen känns inte och det gjorde stålnålen hela natten. Å andra sidan, som en klok man sa till mig, bör jag testa åtminstone 10 gånger innan jag ratar den.

Nu är det dags för föreläsning i Katrineholm!

Anders Gyhlenius på jobbet.

Anders Gyhlenius på jobbet.

 

Kommentera

