Josse festar loss på Sandhamn (läs får ett oväntat extra träningspass!)

Vad är ett paradis på jorden?  När jag i jobbet pratar om paradis är det en kritvit strand på Tonga i Söderhavet, en turkos lagun runt en atoll på Maldiverna eller fantastiskt snorkelvatten på stora barriärrevet i Australien. Ett av mina absoulta paradis på jorden är Sandhamn i Stockholms skärgård.  Här bor min gammelfaster och här har jag varit nästan varje år sedan jag var tre veckor gammal.  Jag försöker åka hit över dagen en gång om året men i år fick jag möjligheten att tillbringa hela helgen med min gammelfaster, som är 95 år.

Sandhamn är ju också starten för vad jag anser är den ultima utmaningen; Ö till Ö.  Jag sa det till en släkting idag  ”för att jag kan inte komma på någon utmaning som kräver större blodsockerkontroll än Ö till Ö,” (65 km löpning och 10 km simning växelvis.)  ”Är det drivkraften, är det därför du vill klara av det?” Ja!

Självklart hade jag således med min min våtdräkt och simmade från Sandhamns tullhus bort förbi Fläskberget  mot västra udden, men eftersom klockan var ganska mycket vände jag och simmade tillbaka, Vattent är klart och friskt och jag njuter att att få simma i nya miljöer! Öresund är underbart,men jag vet hur en sandbotten ser ut nu……Bs började på 12 och var nere i 4,5 när jag kom tillbaka,det är alltid lika spännade att se om/hur jag sjunker……

På kvällen efter maten var jag lite småhög igen, bs visade 13 ooch jag bestämde mig för att gå ner till Seglarklubben en stund- Sandhamns innestället med bar och disco.  Där inne var det fullt ös och jag ryckte med i den uppsluppna stämningen, mötte några bekanta och började dansa. En kille frågade vad det var som stack upp ur toppen (det var slangen till pumpen) så jag kunde inte låta bli att skoja lite med honom.  Därför tryckte jag på en knapp på pumpen så färgdisplayen började lysa genom tyget. Eftersom toppen var vit så det rätt kul ut i småmörkret. ”Det är high-tec ” sa jag och killen nöjde sig med det, tills han fick syn på CGMen på armen. Vad är det, frågade han, sen sa han ”jag vet,det är också high-tec”! (Sen förklarade jag var det var!)

En gentleman (?!) som jag började prata med frågade om jag ville ha något att dricka. Vi knölade oss fram till baren och jag bad om en cola light. (Med tanke på mitt halvhöga värde, kommande träningsdos och att jag brukar ha väldigt kul utan alkolhol vid spontanutegång och jag inte gillar öl såg jag fram emot min light cola.)  Killen i baren hällde upp min cola i ett glas via pump och jag blev genast misstänksam. ”Är du säkert på att det är light” Ja. ( Jag var nästan beredd att göra en bs-koll på colan, men det behövdes inte. Med framför allt freestyle light går det att ta cola på stickan istället för blod och på så sätt mäta sockerhalten. )

Under följade timmar kollade jag bs några gånger- jag har insett att jag kan sjunka fort vid nya  rörelser och att dansa innebär ju rätt hög frekvens av röresle. Jag insåg dessutom när jag blev varm att jag nog hade lite vaslin kvar i nacken sen simpasset, haha!

Klubben stängde två och jag blev inbjuden på efterfest eller, som jag kallar det, fartygsvisning! I mitt jobb säljer jag bland annat kryssningar men även uthyrning av båtar som kunder kan segla själva på Tonga och Whitsundays, Australien. Perfekt, nu kunde jag ju lära mig något. Segelbåten jag fick komma ombord på var 35 fot lång och hade plats för 4-6 personer , kök, toalett och dusch. När jag är på visningar med jobbet brukar det bjudas på 3rätterslunch med utvalda viner- nu fick jag chokladbitar ( bs 4,4 på väg ner) och korv med bröd och coleslaw och det var minst lika gott!!! Således var jag inte i säng förrän kl 5 på morgonen och då höll solen på att gå upp. Jag övervägade att hämta min kamera för att ta några kort men orkade faktiskt inte!

Igår blev det ett löppass runt ön, lite kringelikrok, fick ihop 8,5 km. Det är underbart för mian ben och för mitt lår att springa på Sandön (Sandhamn heter byn) eftersom det inte finns någon asfalt. Underlaget är barrstigar, sand och grusgångar. Perfekt! Även om låret inte är bra kunde jag inte låta bli – sist jag sprang är var nog 10-15 år sen. Bs gick från 12 till 4,4 vilket kändes lite konstigt, jag brukar ju inte sunka så av löpning. Jaja, livet med typ 1 blir ju så spännade på det viset.

Under eftermiddagen gav jag mig ut i våtdräkt med en bar instucken i ena benet och kameran i det andra- jag ville simma till starten för ö till ö, dvs där man springer i för första vattenpasset. Jag började på 15,6 ( inte så konstigt med tanke på att jag nyss ätit bullar och kakor med mina släktingar) och ville inte ta insulin för jag räkade med att få ett längre pass. UNDERBART VATTEN. Det var klart, friskt och det är SÅ KUL  att få se nya saker både under vattnet och över vattnet. Jag simmade längs bryggorna bort mot västra udden. Vattnet skiftade mycket i temperatur, inne vid Flälskberget måste det varit närmre 20 grader och ute runt udden var det bitvis 16-17 grader. Jag klurade lite på hur jag skulle ta mig runt udden för jag vill helst inte simma på djupt okänt vatten som dessutom kan vara väldigt strömt. Jag behövde inte oroa mig för närmst stranden var vattnet grunt, typ 1/2 meter. Uppe på några klippor satt en familj och solade, de verkade något förvånade över att en grodkvinna helt plöstligt dök upp som simmade förbi! Jag valde att vända efter dryga två kilometer, stannade till vid familjen och drog fram kameran. De berättade att de hade sett simmare träna i vattnet med linor mellan varandra. (Nyss fick jag ett sms från Daniel, min partner från Amfibiemannen och han hade varit på Sandhamn igår….)

Vilken FANTASTISK UNDERBAR helg jag haft med massor av träning och möten med nya människor. KUL! Men sommaren är inte över än. Idag ska jag besöka levarantörer i Mälarområdet för att håklla föredrag om Australien i Uppsala ikväll som avslutas på Clarion Arlanda. I morgon flyger jag hem för att på fredag åka till Tullinge för att snacka träning och diabetes med en kompis som är KUNG på Animas Vibe och på lördag ska jag hålla föredrag för barn och vuxna om träning och diabetes  typ1 i i Katrineholm. SEN är augusti slut och då är det bara 5 dagar kvar till cyklingen med Team Blood Glucose!

Sandhamn från vattenytan

Sandhamn från vattenytan

 

Löppass på Sandhamn- hemma vägrar jag springa i sanden, här älskar jag det!

Löppass på Sandhamn- hemma vägrar jag springa i sanden, här älskar jag det!

 

Tångbad ?

Tångbad ?

 

 

Kommentera

