Jag mätte inte blodsocker på 15 år!

Hade du vågat simma i 2,5 timme utan att mäta bs? 

Jag väntade spänt på svaret, det kan man ju ändå inte våga! Svaret kom direkt;

”Klart jag vågar det. Kroppen ger signaler som jag lärt mig. Tänk på att jag mätte inte bs mina första 15 år som diabetiker.”

Jag funderar mycket på bs, hur ofta ska jag mäta, vågar jag lita på mig själv, vad händer som jag blir för låg? Tack vare CGM är rädsla för koma nästan borta, men oron för att sjunka fort finns ändå där.  Vad ska jag göra den dagen när jag inte har CGM längre?  Jenny , som jag tävlat med i sommar ( som jag gjorde Kustjagaren med) är ju diabetessjuksköteksa och vi har ibland vilda debatter om hur många gånger per dygn man bör sticka sig. Hon hade nog inte gillat att jag stack mig var 10 min i söndags morse för att se hur jag sjönk i bs inför simningen på Ironman…. Å andra sidan har hon full förståelse över att jag vill ha kontroll.

Alvar, för det är så klart han som kan simma i 2,5 h utan att kolla bs, är övertygad om att jag kommer lära känna min kropp så jag känner hur jag ligge ri bs. Alvar kan känna om han ligger på 4,5 eller 7,5 i bs! Jag tycker det är helt fantastiskt! Idag kan jag känna mer än för två år sen, men oftast har jag kommit väldigt lågt ( under 3) eller högt (över 15 ) innan jag känner igen singalerna. Alvar kommentar gav mig en tankeställare, jag borde nog försöka ”träna ” lite på vad bs kan ligga på. Å andra sidan kommer jag att kolla vid tävlingar för där är ett jämnt bs viktigt för att kunna prestera.

Faktum är att Alvar har ju klarat sig jättebra utan att kolla bs under sina första 15 år som diabetiker. Varför? Jo för det fanns inga bs-mätare för hemmabruk när Alvar var liten och tonåring! Men han har inga komplikationer, han mår och ser väldigt bra ut trots att han haft diabetes i över 35 år om ni förstår hur jag menar? Han inspirerar mig och jag ska försöker tänka efter när jag kolla bs, hur känns det, vad tror jag att jag ligger på.

Alvar (som inte brukar läsa min blogg….) är  så klart välkommen till Helsingborg nästa sommar för att simma över Öresund med mig och Anders  och Kalle Gyhlenius………:)

Idag kändes nya sadeln lite bättre!

Idag kändes nya sadeln lite bättre!

 

 

 

 

 

2 thoughts on “Jag mätte inte blodsocker på 15 år!

  1. Jisses, vad skönt det hade varit att kunna känna av värdena så bra! Jag är som du, känner typ under tre och över…hmm, njä höga värden ska ligga i rätt länge för att jag ska känna av dem och då har jag ofta hunnit mäta redan och korrigerat 🙂

Kommentera

