AVSLAG /BESLUT från Kammarrätten i Göteborg

” I aktuellt mål är det inte fråga om någon behandling i sig utan snarare om kostnader för hjälpmedel eller annan typ av utrustning samt förbrukningsartiklar. Förvaltningsrätten bedömer att det är rimligt  att samma princip som uttalats i RÅ 2008 ref 81 tillämpad även i fall som det nu aktuella. Trots att den i målet beskrivna utrustningen underlättar Josefin Palméns tillvaro bedömer förvaltningsrätten  att det alternativ som erbjuds från sjukvårdens sida är adekvat  och tillräckligt. Kostnaden för blodsockermätaren kan därför inte beaktas vid bedömningen av hennes rätt till handkappsersättning. Överklagan ska således avslås.”

Jag har fått avslag idag i Kammarrätten. Jag har via Försäkringskassan sommaren 2011 sökt bidrag för att bekosta mitt CGM-system.  I första avslaget skrev Försäkringskassan att det inte var säkert att min sjukdom var kronisk och långvarig……Nu två år senare har jag fått avslag i näst högsta instans,varför, jo för Kammarrätten bedömmer att de alternativ som vården erbjuder är ”adekvat och tillräcklig”.

Undrar hur många av de personer som bedömt min ansökan som har diabetes typ 1? Jag undrar hur många av dem som förstår vad diabetes typ 1 innebär? Hur många av dem kan fatta hur TRÖTT man kan bli av att kolla sitt bs via stick i fingret 10-20 ggr om dagen? Jag orkar ta de första 10 dagarna, de första hundra med, men när det gått 10 000 dagar har jag tagit 100 000 stick i mina fingrar. VARFÖR VILL JAG HA CGM? Jo för att jag vill leva ett precis lika aktivt liv som innan jag debuterade maj 2010!! Min läkare säger ” Josefin, du är den friskaste diabetikern jag har träffat”.

Låt mig få mitt handkappsbidrag till CGM! Låt mig få leva det livet som jag vill, utan rädsla, utan oro! Uppmuntra mig till rörelse och idrott istället för att säga att jag får ett tillräckligt alternativ.  En blodsockermätare som inte tål vatten är inte ett adekvat och tillräckligt alterativiv för mig! Låt mig få kämpa i vatten och över koppar och skär- ge mig åtminstoen förutsättningar att kunna få nå den ultimata drömmen nästa år. 2013 vill jag stå på startlinjen i Sandhamn för att genomföra Ö till Ö alt simma i Öresund för att 10-12 timmar senare gå i mål i Köpenhanm som IRONWOMAN!

Det klarar jag inte utan en vattentät CGM och min Animas Vibe insulinpump!

Nedan är det paket som varken vården eller Försäkringskassan tycker jag är värd…..utantaget pumpen för den har jag fått av Region Skåne  [läs alla skattebetalare inklusive mig själv]. Försäkringskassan tycker jag ska använda mig av den blodsockermätare som vården ger mig.. men de är inte vattentäta och de larmar inte när mitt blodsocker är för lågt!!!!!!

4 DEXCOM sensorer, (räcker i upp till 4 månader för mig) en DEXCOM mottagare ( garanti 6 månader), DEXCOM mottagare och mina fantastiska vattentäta Animas Vibe pump! = MINST 4 MÅNADERS TRYGGT LIV!

4 DEXCOM sensorer, (räcker i upp till 4 månader för mig) en DEXCOM mottagare ( garanti 6 månader), DEXCOM mottagare och mina fantastiska vattentäta Animas Vibe pump! = MINST 4 MÅNADERS TRYGGT LIV!

10 thoughts on “AVSLAG /BESLUT från Kammarrätten i Göteborg

  1. Hej. Hur gjorde du för att ansöka? Vart vänder man sej och vilka papper fyller man i? Och vad kostar det? Finns det möjlighet att ta del av ditt underlag? För mej handlar det om att kunna leva ett någorlunda liv (enligt mej själv). Jobba och ta hand om barnen. Sen jag skaffade cgm så har jag ett hyfsat liv som även går att planera ibland. Så jag har ju funderat på det där med pengar och bidrag men…. Vet inte hur jag ska göra. Via läkaren är det totalkört. Hon totalvägrar och ignorerar mej när jag pratar om det. Hon vill heller inte förmedla kontakter till någon annan att ta upp frågan med. Jag borde klara mej ändå…
    Hur gjorde du? Jätteglad om du vill berätta.

Kommentera

