”Vi är oerhört stolta över vårt JDRF TEAM TYPE D1″/ peptalk inför Ironman Köpenhamn

….som i morgon ska delta i Ironman Köpenhamn. Orden är Finn Kristensons, JDRF och han berättar detta för Daniel Skaaning, Eskild Ebbesen och Jesper Faurschou.  ( Jag fick lära mig idag att dessa herrar är lika kända för sina idrotter i Danmark som typ Emma Green Tregaro, ”Musse” Mohmed och Moa Hjelmer är i Sverige)

Daniel räknar med att simma 3850 meter i morgon på 43 min (ungefär hälften av vad jag räknar med att simma på…) , Eskild har vunnit OS 3 gånger och Jesper gör maran på 2.16.15. Vi snackar alltså riktiga elitidrottsmän! Jätteinspirerande att få träffa dem!

JRDF har alltså två lag med i morgondagens Ironman, ett ”JRDF all team lag” som består av ovan nämnda idrottare och ett ”JDRF Type 1 D”.

Finn förklarade vad JRDF står för,  organisationen vill bland annat att alla diabetiker ska få tillgång till de hjälpmedel som finns. Precis som i Sverige beror det på var i Danmark man bor vad gäller pump, CGM osv. Finn förklarar vidare vad vi behöver tänka på när vi tränar, bs kontroll, alltid ha energi med, åtgård vid högt/lågt bs osv.. Jag fick en sällsam känsla i magen när han sa ” Vi är oerhört stolta och glada över att Guido, Sören och Josefin vill vara med här i morgon , det krävs mycket att idrotta som diabetiker typ 1. Det kändes så skönt att någon förstår och det känns tryggt och bra att Sören och Guido också finns i närheten i morgon.

Nu kör vi järnet imorgon pojkar! 🙂

Guido (cykel typ1), Jesper löpare  och Daniel, simmare, bägge OS status och så lilla jag

Guido (cykel typ1), Jesper löpare och Daniel, simmare, bägge OS status och så lilla jag

 

 

Kommentera

