”Busk-känning” vid nattcykelpass & missa inte Anders Gyhlenius på SVT i ” En svensk klassiker” måndag kl 20

Mörket omsluter mig, mjukt och varmt, cykeln rullar på, doften av nytröskad korn når mig, i fjärran mullrar åskan. Jag cyklar söderut på mina barndomsvägar, från Blentarp i södra Skåne, över Sövde , Snogeholm, jag känner lukten av sjön , ner i backarna mot Skårby. Tystnaden är kompakt och jag är ensam på vägen, klockan närmare sig midnatt, det är lördag kväll. Som en ljuskälla i mörkret rullar cykeln framåt, med belysning fram och bak och pannlampa. Eftersom Sövde 1/2 Ironman går denna väg kan jag den utan och innan. Efter Skårby blir det okända vägar, ner till E65:an. Jag susar fram i mörkret. När jag närmar mig Svarte såg jag något lysa mellan träden…en damm med en ljusfontän i , så otroligt vackert. Nere i Svarte börjar cykelvägen mot Ystad, klockan är 23.30 och jag hör ett muller dåna nära mig, brevid mig. Plöstligt känner jag igen vad det är, det är havet som dundrar in, sydkusten är 10 m ifrån mig. Kroppen jobbar, sadeln känns bättre och bättre, allt känns bra tills…..

Jag närmare mig järnvägsspåret i Ystad, mitt inne i central Ystad med full gatubelysning. Någonstans i bakhuvudet ringer en klocka att det är något speciellt med järnvägsspåren här som går snett över vägen. Jag saktar in och försöker köra tvärs över spåret. Det hinner passera många tankar när jag inser att jag är på väg att vurpa;

  • hur mycket kommer jag att slå mig?
  • kan jag cykla vidare
  • kan jag tävla nästa söndag?
  • vad händer med cykeln?
  • och KOMMER JAG KUNNA CYKLA 4 SEPTEMBER?

Allt detta hann jag tänka innan jag skulle slå rakt ner i asfalten. Men smällen kom aldrig. Istället stutsade jag med cykel och allt på något märkligt sätt rakt ut i väggrenen. Men om ni har kört över järnvägen i Ystad på väg med Nybrostand så vet ni att där finns ingen väggren utan ett gäng buskar. Med andra ord flyger jag rakt ut i buskarna och jag hinner tänka en gång till, för nu är det nerförbacke, vad kommer hända med cykeln? ”Nedförbacken” visar sig var ungefär 60 cm sen tar det stopp! Där står jag, helt oskadd, med kvistar och grästuvor här och där. Måtte jag inte har fått punka tänker jag när jag släpar upp cykeln på vägen igen. Ett något förvånat par kör förbi i en  öppen Folka, de måste sett vad som hände men stannar inte. Trist, men jag är oskadd , kollar bs som ligger på 4,9 . (Jag började på 16, men visste jag sklle sjunka eftersom jag tog en dutt insulin innan jag gav mig av.) En liten Snickers och jag cyklar vidare ut mot Löderups strandbad som jag ankommer en knapp timme senare. Åskan är fortfarande framför mig och jag har cyklat 57 km i mörker och inte fått något regn på mig, underbart pass men akta er för järnvägsspåren i Ystad!

Nej, jag är inte helt tokigt, nattcyklingen hade ett syfte, i Löderup väntade en bil, jag var chaufför denna lördag kväll!

Cyckelvård

Cykelvård

I morgon är Anders Gyhlenius , min Öresundsimmare-vän med i tv-serien ”En svensk klassiker” på SVT kl 20. Titta på den och inspireras både and Anders och av att idrotta. Det går alltid att fixa en startplats till Vasaloppet!

2 thoughts on “”Busk-känning” vid nattcykelpass & missa inte Anders Gyhlenius på SVT i ” En svensk klassiker” måndag kl 20

Kommentera

