Ny cykelolycka och ny sadel

Idag har det hänt igen, det som inte får lov att hända men tyvärr ändå händer. I mellangruppen skedde en cykelolycka.

Som vanligt samlades vi kl 18 vid Henke-statyn i Helsingborg. Jag var lite sen och blev glad när jag såg att det fanns många cyklister på plats. Mellangruppen drog iväg norrut, uppför Tinkarpsbacken och redan där tappade jag….inför cyklingen Bryssel- Barcelona har jag köpt nya skor och ny sadel och det gör ONT. Jag har sedan jag köpte cykeln haft ont när jag sitter ner, därför har jag nu köpt en cykel med hål i ( se bild längre ner)

Nåväl, jag haklade efter redan där och när vi hade kört några km tappade jag övriga gruppen fullständigt. Vi skulle samlas vid Allerums kyrka och grabbarna brukar vara snälla och vänta in mig så jag försökte trycka på. När jag kom fram till Allerum väntade Martin på mig, en grabb jag cyklat med några gånger. Resten av gruppen var puts väck!! Jag blev lite förvånad, de brukar inte köra ifrån mig med flit. Av någon anledning måste de missat att jag inte hängde med, för det kan väl inte varit meningen att jag skulle komma på efterkälken…eller var det så idag?

Martin och jag körde norrut, ut på småvägar och plötsligt fick vi syn på en cyklist vid en större väg. Vi såg en till och en till; ”där är ju gruppen sa jag till Martin” . Sen upptäckte jag att något var fel. Cyklar låg i diket och en person låg på vägen och en annan satt med stort bandage runt huvudet. Tyvärr hade troligen en person fått sladd och två personer hade kört in i varandra.  Ambulans var redan tillkallad och vi var ett par personer som pratade med personen som låg på marken- viktigt att inte bli medvetslös.

Någon sa till mig, ” jag har också med första förband” och det visade sig att flera av oss har med oss första förband sedan förra olyckan.  Det gjorde att mina cykelkollegor snabbt kunde ta hand om jacket i pannan. Det var bra.

Det är så tråkigt när olyckor händer och vi försöker hela tiden göra vårt bästa för att minimera dem. Jag tror vi i mellangruppen kan bli ännu bättre på att gå igenom innan hur vi ska cykla, tex hur en ”belgisk kedja” fungerar så minskas risken för olyckor. Våra medtrafikanter ( läs bilister) kan också försöka visa mer hänsyn. Trots TRE ambulanser och 20 personer över hela vägen försökte vissa bilar köra förbi i över 50 km i timmen!  Första förband är bra, även bra om vi har på oss något som identifierar oss, lapp med telefonnummer till anhöriga osv.

(Bs var nedåtgående när vi cyklade ut, 7,3 och pil ner och när olycka skedde var jag låg och CGM:en pep – jag ignorade den, det var rätt betydelselöst  i sammanhanget, för jag kände att bs var inte katastof-lågt.  Efter alla ambulanser hade kört iväg vände de flesta hem, jag och fyra till cyklade vidare, totalt 55 km  och i morgon får jag se hur min nya sadel känns ”dagen efter”….När jag kom hem var jag hög igen, jaja, som sagt, bs spelade mindre roll idag eller hur ?! )

 

Sadel från www.prime-cycling.se ( á 1400 spänn)

Sadel från http://www.prime-cycling.se ( á 1400 spänn)

Kommentera

