Hur vet du att du har kul ?…..om du inte blir blöt? ( eller aktiv helg med svängade bs)

Rubriken har jag lånat, ett företag i Norra Hamne i Helsingborg, Aterra.se har den i skyltfönster.

Helgen har varit mycket aktiv, som jag skrev i fredags simmade jag över Öresund tillsammans med Anders och Kalle Gyhlenius. Fantastiskt trevliga personer bägge två.Jag har pratat med Anders idag och med kaptenen Per och vi är alla glada över att en av Anders drömmar har gått i uppfyllelse.

När jag kom hemi fredags hade jag ett bs på 23 som jag lyckades pressa ner under natten. I lördag morse kl 9 var det dags för cykling med Fix-gänget. Vi blev bara tre personer men cyklade över Söderåsen, det var varmt.  Fixarna har en förkärlek till att spurta vid vägskyltar, det vi skrattade mest år var när Jeppe spurtade vid Åvarp, i cirka 11 km i timmen….( det är alltså väldigt långsamt för att vara på cykel,) Martin och jag missa skylten totalt! När vi hade cyklat i 3,5 h kom vi förbi Hyllinge och såg på en temometer att det var 32 gr varmt!

Då fick jag en aha-upplevelse, om ni cyklar långt och länge när det är riktigt varmt , blir också så törstiga så det känns som tungan håller på att klibba ihop? Så känns det att vara hög! Jag kollade mitt bs hela tiden men det låg perfekt på mellan 5-6 under hela cykelpasset.

Jaja, efter 90 km cykling blev det stranden för att sedan på kvällen ta en promenad, då bs sjönk och inte ville komma upp . Därför passade vi på att äta pizza och jag somnade med på 6.5…..och vakande att pumpen pep så jag var hög hela natten…… således tog jag lite insulin till frukost söndag morgon för jag skulle plocka hallon i skogen…men sjönk ändå. I söndags kväll simmade Jenny och jag i ett underbart varmt Öresund, det blev väldligt varmt med 22 gr och våtdräkt. Gissa om jag blev låg igen ?

Nu går jag och klurar på om man i en ultimat värld kan dosera så korrekt med insulin att man dels slipper äta under passet, dels slipper känningar? Några tankar och idéer?

Hur vet man att man har kul om man inte blir blöt?

Hur vet man att man har kul om man inte blir blöt?

 

Josse bland solrosorna under en varm cykeltur

Josse bland solrosorna under en varm cykeltur

 

4 thoughts on “Hur vet du att du har kul ?…..om du inte blir blöt? ( eller aktiv helg med svängade bs)

  1. Josefin! Om ”guben” skall ha en chans att vinna en skyltspurt får det inte cyklas fortare än 12km/h.

  2. Ett gammalt blogginlägg, jag vet, men jag kommenterar ändå o hppas att nån läser.

    Jag har också haft den där törst-aha-upplevelsen. Jag var 23 år, det var en väldigt varm sommardag, jag kolla bs hur många gånger som helst den dagen. Det kändes ju så högt, förstod inte hur mätaren kunde visa 6.5 hela dagen. Tills jag kom på det. Jag var törstig! Sån där törst som betyder att man behöver dricka nåt, sån där törst som jag senare har förstått att andra människor (som inte är diabetiker) upplever. Törstig för första gången, det var väldigt underligt o väldigt spännande.

    Nä, jag tror inte att man kan dosera så lite insulin att man inte behöver äta. Jag har försökt. Hur gjorde du innan du fick diabetes. Hur mkt åt du under långpassen då?

    Då borde prova att paddla m Aterra, det är kul!

    • Hej Hanna! Innan jag deuterade åt jag inte så mycket under passen, däremot åt jag desto mer utanför passen. Sen debuten har jag fått insyn i hur otroligt mycket socker väldigt mycket livsmedel innehåller- även de jag inte tidigare tänkt på som frukt och spannmålsprodukter.

Kommentera

