Öresundssimning i sidled/Josse simmar över Öresund med Anders Gyhlenius som är en vinnare igen ( del 2)

Anders och jag på den svenska sidan......

Anders och jag på den svenska sidan……

 

....och dit kom även Kalle

….och dit kom även Kalle

 

 

”VI SKA INTE AVBRYTA OM VI SÅ SKA SIMMA TILL GÖTEBORG!” ropade Kalle

Nä tänkte jag, det har du helt rätt i. Vi hade precis passerat den gröna bojen, början på farleden mellan Danmark och Sverige, vi kom simmande från Danmark. Jag såg den gröna bojen ( som är en 5 m hög kon) i ögonvrån för att helt plötsligt det hur den kommer närmre och närmre mig- FORT! En sekunden tänker jag, YES jag kommer simma söder om den, ( vilket jag aldrig gjort förut) andra sekunden inser jag ”om jag fortsätter simma kommer jag att krocka med den pga strömmen”  Jag släppte taget, vilade en dryg sekund eller två från crawlet . WOSH  sa det och jag drev 20-30  meter på två- tre sekunder och sögs norr om bojen trots alls. För en liten liten stund blev jag rädd. Riktigt rädd för jag hade inte en chans mot strömmen. Men så lugnade jag ner mig, följebåten var ju bara 10 m bort så jag växlade till bröstsim och kämade mot strömmen med stora starka tag och kom igen, simmade mot båten.

”Var försvann du”? sa Anders och Kalle. Per och Jim som körde båten ropade” Ni driver i en fart av 3,5 knop, detta kommer aldrig att gå. ” HA ! De hade bara träffat  Anders Gyhlenius och mig i en kapp timme…….. men i oss finns det JÄRNVILJA!

Anders Gyhlenius, min kund som jag berättat om tidigare, som har cancer sa ju förra året” Wow vad coolt att simma över Öresund , det vill jag göra innan jag dör. ” Idag kom Anders och hans son Kalle ner till Helsingborg från Stockholm för att vi skulle simma över Öresund.

Under eftermiddagen hade jag problem med högt bs, (= blodsocker)  runt 14 men vågade inte ta insulin, jag vet ju att jag brukar sjunka av havssimning. Eftersom jag inte ville riskera att bli låg under simning som jag trodde skulle ta mellan 1,45-2.15 timmar sänkte jag basalen med 20 % 1,5 h innan vi började simma och åt en diabetesbar. När vi började simma låg bs på 15,5 men jag tänkte ” jag sjunker snart och det kan gå fort”. Jag hade stoppat pumpen innanför våtdräkten brevid CGM:en så jag hoppas att den skulle pipa om jag blev låg ( eller rättare sagt vibrera, då känner jag det).

På den danska sidan, innan vi hoppade i vattnet

På den danska sidan, innan vi hoppade i vattnet

Vattnet var varmt och ingen av oss frös, men det var drygt att ligga där ute i farleden och kämpa för att simma mot Helsingborg när strömmarna var så starka. Efter 20 min pep pumpen och jag tänkte att jag var fortfarande hög så jag simmade på. När vi hade simmat en timme tyckte jag det var dags för en paus och åt en Snickers. Jag har en neoprenmidjeväska runt magen och i den har jag kamera, honung, Snickers och druvsocker. Snickers med havsvatten är helt OK 🙂

Vi simmade vidare, kämade mot en stark ström, vi simmade söderut och strömmen drog oss norrut- gissa vem som vann….? Strömmen! Anders och Kalle tyckte det verkade helknäppt att simma mot strömmen. Jag har simmat förut och vet att killarna  på båtarna brukar ha full koll på sundet så jag försökte övertyga Anders och Kalle att simma motströms även om det var jobbigt och vi drev. Ibland drev vi mer än vi orkade simma.

”Nu är ni på svenska sidan” ropade Per och Jim. YES, vi kommer fixa det är sa jag till far och son Gyhlenius. Anders såg trött ut och Kalle låg på rygg och flöt, såg rätt glassigt ut. Jag kämpade på i min takt.  ”Nu ser jag botten” skrek jag efter nästan två timmar simning. Jim rapporterade, ” ja det är 6 m djupt här”. Det gjorde mycket för det mentala att se botten, plötslig fick vi en referensram. Underbart! Då började vi driva mot några nät och flytbojen vi hade efter båten snurrades in  i propellern! Kalle fick dyka ner under båten och fixa!

Så ÄNTLIGEN, efter 2 timmar och 27 min nådde vi bryggan precis norr om Sofiero!  Kalle gissade på att vi hade simmat 6 km och Anders 8, Garmin visade 6.17 !  Anders berättade att sista biten hade han ingen kraft alls i armarna ( för 80 % av hans muskelmassa är borta) , han fick kramp och var vädligt vädligt trött. Vi kom upp först på land och sen i båten för att åka tillbaka och då blev han illamående och kände av cellgiftbehandlingen han genomgår just nu.  Min pump låg och pep och när jag kollade bs i fingret låg jag på 23,8. Jag hade således simmat stenhög hela tiden, men det är ett litet problem i sammanhanget!

Men Anders var lyrisk. ”Nu är jag lycklig, när jag dör så vet jag att jag även har simmat över Öresund”. Vilken människa!!! Åhhh vilken fantastisk kväll det varit!

Tack Per och Jim för att ni så osjäviskt offrar er fredag kväll på att hjälpa oss med er fina fiskebåt, stort tack Per för din säkerhetsgenomgång- ni hade verkligen tänkt på allt!

Tack Kalle Gyhlenius– jättekul att få träffa dig och din simning är riktigt vass, gillade ditt ”konstsim”

Anders Gyhlenius– vilken kväll! WOW! Du är och förblir en ENORM  inspirationskälla för mig! Mentalt kommer du cykla från Bryssel till Barcelona i september, du kommer vara med mig på färden! Välkommen i klubben, nu är du och din son också Öresundssimmare! Ni har, som Jim sa, ikväll simmat över ett av världens mest trafikerad sund!

STOR KRAM!

Anders (och Kalle) går med i min TANKER-klubb!( möt en stor tanker när du simmar över Öresund)

Anders (och Kalle) går med i min TANKER-klubb!( möt en stor tanker när du simmar över Öresund)

 

 

One thought on “Öresundssimning i sidled/Josse simmar över Öresund med Anders Gyhlenius som är en vinnare igen ( del 2)

Kommentera

