Team Blood Glucose- powered by Håkan..eller är Josse HELT idrottsGALEN/en ny UTMANING!

Vad inspirerar människor ? Varför söker vissa personer ständigt nya utmaningar?  Vad är det som driver på?

Jag kan bara tala för mig själv. Jag drivs av en kraft att testa mina egna fysiska gränser. Det har jag alltid gjort  och ibland fattar jag inte vad som händer.  En månad innan jag fyllde 16 år sprang jag mitt första lopp. SIF-loppet i Lund , i Stefan Edbergs tennisskor.  Jag sprang allt vad jag orkade och när jag kom i mål visade det sig att jag kom 3a, efter en viss Evy Palm på tiden 42.02, en bra tid för att aldrig har tränat en intervall i hela mitt liv. Dagen efter kunde jag inte gå ner för trappan hemma utan fick backa ner och jag fattade inte varför. Jag hade aldrig haft träningsvärk innan dess…..

  • Vasaloppet.
  • Border to border- 450 km skidor genom Finland
  • Ironman, dvs 3850 m havssimning följt av 180 km cykling och avslutning i form av ett maratonlopp 42197 meter  ( eller som min diabetessköterska sa, hur många veckor har du på dig för det…)
  • Öresundsimningar  (allt mellan 4-7 km beroende på strömmar)

Varför?  Jo för att se om jag kan och HUR jag kan! När jag fick diabetes typ 1 lovade mig själv att hitta på roliga fysiska utmaningar varje år.  Första året blev det en svensk klassiker, andra året Ironman, tredje året  ½ Ironman och i år, fjärde året har det blivit Border to Border och två ”swimrun” tävlingar, Amfibiemannen och Kustjagaren.

Det bästa med mina utmaningar är alla underbara fantastiska människor jag kommer i kontakt med. Tänk om jag inte hade gjort Sövde ½ IM i  fjol, då hade jag ju inte fått kontakt med Alvar. Min diabetes och idrottsvärld hade varit så mycket fattigare utan hans kloka ord och uppmuntran.

Jag har hittat en ny utmaning. Det är helt galen och jobbigare, tror jag; än allt annat jag har gjort. Men jag är inte ensam. Tillsammans med min underbara  ”diabetesväninna” Veronica (som jag träffade på Sunne Spa Diabetesträningsläger i vintras) ska vi utmana oss själva och kämpa tillsammans.

Veronica och jag ska cykla. Vi ska cykla långt.  Team Blood Glucose består av 16 diabetiker typ 1 från olika länder(bland annat från Nigeria, Kina, Usa, Spanien, Irland, England, Frankrike och så Sverige ). Laget ska cykla 2100 km från Bryssel till Barcelona 5-19 september.

Syftet med Team Blood Glucose är att:

  • Inspirera människor som har, och de som riskerar att få diabetes, att uppnå sina sportsliga mål
  • Utbilda personer med diabetes i fördelarna av idrott och motion.
  • Utrusta dem med verktyg för att uppnå sina mål.

Vi, Josefin & Veronica, gör det naturligtvis också för att uppmärksamma diabetes och visa att allt är möjligt trots att man har diabetes! Det är viktigt att uppmuntra barn och ungdomar med diabetes att våga idrotta! Dagens barn med diabetes är morgondagens vuxna och kan vi inspirera dem till ett rörligt liv kommer de att må bättre. Idrott är enormt viktigt för att må bra i vardagen som diabetiker. Träning håller människor friskare längre och preventiva åtgärder blir i längden billigare för samhället.

För att på bästa sätt kunna inspirera och motivera försöker  jag hela tiden omge mig med, för mig, ”bra” personer när jag tränar. Personer som kan peppa, komma med råd och uppmuntran. Således har jag ett gäng människor som jag tacksam får råd ifrån. Nu har jag utökat träningskretsen med Håkan.  Håkan är äldre än mig och kan mycket om cykling och cyklar. Han har en fantastisk humor och vi har otroligt roligt ihop när vi tränar. Han säger till mig att sitta still, inte vagga som en anka på sadeln och jag hugger tillbaka, allt med glimten i ögat. Håkan ger mig tips inför mina 2220 km  i Europa –  powered by Håkan.

mHealthGT-Route-Map-2013_941x824v2

Kommentera

