Tour de Josse- att orka/hur göra för att orka leva med diabetes typ1

Tour de France pågår just nu. Många toppcyklister cyklar Frankrike runt. Själv drömmer jag om en cykling i Europa i september ( återkommer till detta i senare inlägg) och cyklar runt i Skåne istället. Idag har jag cyklat i södra Skåne. Jag blev rätt skärrad av olyckan i tisdag men insåg att jag måste våga mig upp på cykeln igen. Det är ju trots allt inte jag som blev skadade, däremot har många tankar gått till min medcyklist och hur han mått de senaste dagarna. Därför valde jag att cykla själv idag, Blentarp-Sövde-Skårby-Rögla-Trunnerup- Rydsgård-Skurup-Janstorp- Häckeberga-Genarp-Björnstorp-Dalby-Veberöd-Blentarp, en nätt sväng på 84 km och drygt 3 timmar i underbar sommarsol.

Min kropp är märklig, jag presterar som bäst när jag är på gränsen till låg. Första timmen, trots backarna ( tro mig, Skåne är inte platt!!) höll jag över 29km/h vilket är bra för att vara mig, i april höll jag 23 km/h. Dexcom visade bs på mellan 6-8,5 under 3 h cykling och detta trots att det enda jag åt var 1/2 brownie och 1 l vatten.  Jag vågar mycket mer nu än vad jag gjorde för ett år sen, även om jag fortfarande lägger mycket tankar, kraft och energi på bs.

Idag har jag träffat min mentor/inspiration Björn och vi har pratat simning, Kustjagaren och bs som sjunker vid simningar. ”Jag skulle vilja simma pass på 2 timmar men jag vågar inte” ”Är du rädd för en känning? Nej, jag är rädd för att inte känna en känning när jag simmar!  Björn erbjöd sig att ro med mig när jag tränar i Sövdesjön nästa gång och sa, ”Men då vill jag nog har lina kopplade på dig, tänk om du sjunker där ute på djupt vatten!!” Lösningen för mig tror jag är att simma en timme, sen på någon sätt mäta bs, antingen genom att a) simma en loop och upp på land för att mäta och ev äta b) simmar och har följebåt som gör att jag kan mäta när jag är i vattnet.Bskontroll är grunden för att jag ska våga träna, jag mår inte bra av att chansa, framför allt inte vid simning. Hmm lite att klura inför nästa Öresundssimning. Jag har en vän som kör Vansbro i morgon och jag har lovat honom att fixa så han kan få simma över Öresund med mig i sommar om han vill. Någon som kan hjälpa mig med följebåt?

Frågan är hur jag bäst kan motivera andra diabetiker typ 1 till rörelse och motion? Jag får frågan ibland hur det kommer sig att jag engagerar mig så mycket och varför. Svaret är enkelt. Jag har fått diabetes typ 1 och för att finna en mening i det meningslösa (varför jag?)  kan jag lika bra försöka använda de erfarenheter jag får till att stötta och hjälpa andra diabetiker typ 1 som vill få en hälsosammare livsstil.  Med tanke att jag är nog inte ensam om problemen jag beskriver ovan, så funderar jag mycket på hur får jag diabetiker typ 1 att våga idrotta? Någon som har förslag på bra motivationsfaktorer?

Sövdesjön,  där Sövde 1/2 Ironman går och jag lärde mig simma som barn

Sövdesjön, där Sövde 1/2 Ironman går och jag lärde mig simma som barn

2 thoughts on “Tour de Josse- att orka/hur göra för att orka leva med diabetes typ1

  1. Hej jossan!

    Vilken spännande fråga du tar upp på slutet!

    Det finns en person och en personlig favorit som heter Johan Plate som är idrottspsykologisk rådgivare han har dels hållt kurser i idrottspsykologi på Sthlm universitet (där jag själv har läst o deltagit) men reser även runt o föreläser ibland tillsammans med Tomas Fogdö! Jag skulle kunna tänka mig att han kan ha otroligt många bra tips gällande motivationsdelen!

    Sen tror jag att få träffa förebilder med typ 1 diabetes måste vara toppen för att få inspiration!

    Hoppas att du hittat ett bra sätt att nå ur på! Så att du kan inspirera ännu fler:D

    Lycka till!

    • Hej Jenny, tack för ditt mail ! Frågan är om det handlar om att motivera människor till att träna trots att vi har diabetes eller om det handlar om att motivera människor som är typ 0 och vill komma igång och träna? Självklart är bägge grupperna viktiga, det jag främst ute efter är att motivera de människor som inte vågar träna pga sin diabetes. Hänger du med :)? Har du något tips på hur jag kan nå fler personer är jag idel öra ! Ha en bra kväll!

Kommentera

