Cykelolycka och har ingen sett en våtdräkt på cykel ?

Det som inte fick hända hände igår och ändå kunde det gått så mycket värre.
Det var dags för tisdagscyklingen, som jag skrivit innan om. Vid Henkestatyn på tisdagar kl 18 samlas de som vill cykla och vi delar in oss i olika grupper. Jag brukar vara i mellangruppen och det var jag även igår. Gruppen igår bestod av 10 grabbar ( eller var de män?, några var nog över 40…;)  och jag. Kvällen var underbar och vinden ljum och vi valde som vanligt att cykla norrut, dock längs kusten. Grabbarna turades om att låta mig ligga på rulle bakom. Otroligt vackert och tack vare Roger på Öresundsmassage så kändes låret jättebra. Igår eftermiddags strechade och masserade han utsidan på låret och jag skrek högt så ont det gjorde.  När vi kom upp till Höganäs tittade gruppledaren på oss och sa; var vill ni nu ?  KULLEN sa jag. [Kullen är ett naturreservat längst ut på Kullahalvön] Vi kämpade oss upp för backarna , jag som vanligt sist, men vad gjorde det? Jag kände alla sommaren dofter och hur kroppen jobbade. Bs låg stablit och fint, gick ut på 5,2 och 2,5 dl mjölk och låg sedan runt 6 och åt en minisnickers  ( vad annars?). CGM la av en liten stund och jag trodde att det var dags att byta sensor men idag har den funkat igen.
Vi vände och cyklade nöjda hemåt, med medvind och när vi kom in i Helsingborg konstaterade jag glatt att jag fått över 80 km i benen.
Precis när vi kom in i Helsingborg, hände det som inte fick hända! En av grabbarna ( kanske man då,möjligt att han är över 40 ) vurpade med cykeln. Det visade att han hade slagit sig på knät, ena ögonbrynet blödde och att han hade skadat tummen. Tummen såg inte alls bra ut och vi ringde ambulans direkt. Eftersom han låg ner på marken med huvudet i asfalten och det såg hårt ut kom jag på att jag hade ju min regnjacka med mig. Den satt hoprullade i en platspåse i en flaskhållare på cykeln. Jag satte mig vid hans huvud, jackan blev ”kudde” och sen höll jag honom i handen. Han svor och måste haft fruktansvärt ont och när han skulle titta på sin hand sa jag ” Det är nog bättre att du tittar på mig, jag är inte så snygg, men  jag tycker du ska titta på mig ändå”, Han sa” Du ser rar  ut” ”Ja sa jag, kossor är också rara” och då log han. 🙂  Sen tog smärtan över och jag försökte babbla vidare” Vad jobbar du med”? IKEA  Jaha sa jag, då känner du kanske Anders Gyhlenius ? Ja det gjorde han. Ja nu ska Anders ju köra Vansbro i helgen och jag känner honom för jag säljer exotiska resmål.  Jag babblade vidare, allt för att få grabben att tänka på något annat smärtan och så kom till slut ambulansen.  Jag fick hans telefonummer och han åkte iväg.
Nästa gång jag ska ut och cykla ska jag be alla lägga in ”In case of emergency ”(ICE)  i sina telefoner . Samma 1:a hjälpen kit som jag hade med mig på Kustjagaren hänger nu under min cykelsadel.
Idag blev det ett simpass i havet efter jobbet, märkligt vad folk tittar när jag cyklar hem i våtdräkt…..Jag fick till ett bra pass, bs 8,4 före start, sen en timme i hyfsat strömt och klart vatten, bs efter 2700 m var 4. Idag simmade jag i bikinitopp och AnnaPS underkläder under våtdräkten, funkade utmärkt. Pumpen ligger jättebra i underkläder vid simning, då jag rör mig horisontellt.
Min medcyklist har jag träffat idag, skönt att se honom på benen igen!. Jag vill betona vikten av att träna tillsammans, det är både tryggare och roligare!
.Min medcyklist har så klart fått läsa detta inlägg och godkänna det före publicering
1a hjälpen kit hänger under min cykelväska under sadeln, lätt att komma åt

1a hjälpen kit hänger under min cykelväska under sadeln, lätt att komma åt

Kommentera

