Midsommarnattcykling och vad göra när insulinet är slut?

Dofter slår emot mig. Hundkex, smörblomma, syrén, kaprifol, allt blandas och ligger i luften.  Den ljusa skymningen övergår i sommarnatt och dimmorna lägger sig över fälten.  Mina armar och ben känner hur jag kommer in i varmare och kallare block av luft.  Det är tyst, fåglarna har slutat att kvitta. Det enda jag hör är den tysta naturen och min egen andehämtning. Jag midsommarnattcyklar.

Igår var en väldigt varm dag och jag skulle via mitt jobb åka runt i Västra Götaland ; Alingsås, Borås och Skövde för att sedan fira midsommar i Döve, i närheten av Trädet, som ligger söder om Falköping. Med i bilen fanns min cykel .  När jag under seneftermiddagen kör från Skövde inser jag att insulinet som jag har till både penna och pump inte ligger i kylväska , vilket det borde ha gjort. Jag hade bråttom iväg när jag körde hemifrån och tänkte helt enkelt inte på det.  Jag stannar i Falköping för att på Cura apoteket, MAXI, hämta ut lite kylt insulin.  Det visar sig att cura inte har mitt pumpinsulin Apidra hemma. Väl ute i blien inser jag till min fasa att jag har glömt mitt pumpinsulin  hemma. En snabb koll i pumpen gör att jag inser att insulinet i pumpen kommer inte att räcka tills jag är hemma igen!

Dagen före midsommar afton, nu gäller det att tänka snabbt, klockan är 17.45! Ett snabbt sms till Alvar” tror du jag kan spruta över snabbinsulin från spruta till pumpampullen” frågar jag . ”Ja borde funka,” . Alvar är bra, han är snabb på att svara!

Nu börjar jakten på insulin! På apoteket i Falköping finns inget Aprida heller, däremot är personalen jättehjälpsamma! ”Du har inget novorapid kvar på penna på recept men jag fixar det” säger den underbara damen bakom disken! Hon kommer tillbaka efter ett par minuter med BÅDE Novorapid  OCH Apidra som pennor. UNDERBART! Jag får det med mig och känner mig mycket lugnare. Tack vare mitt fantastiska kontaktnät får jag tag på Sanofis rep (som är så gullig att hon ringer mig tillbaka efter kl 19!!!) och hon bekräftar det jag vill veta.

Senare på kvällen kör jag min underbara midsommarnattcykling och allt är frid och fröjd tills jag kommer tillbaka till Döve. Klockan är 00.20 och min blodsocker mätare säger ”defekt kassett, byt kassett”. Jag tar fram min diabetesnecessär bara för att inse att jag glömt lägga i extra kassetter… de är beställda och väntar på mig i Helsingborg….så jag tar fram min reservmätare…och där finns inga stickor!!! Jag går igenom all min packning för att inse att jag kan inte kolla mitt bs!! Tack och lov har jag ju min CGM, lägger ut ett meddelande på facebook om någon i närheten av Falköpning har stickor och funderar på hur jag ska lösa problemet! Jag försöker vara lugn och inte stirra upp mig och lyckas faktiskt somna! Fortsättning följer!

Midsommarnatt

Midsommarnatt

 

 

 

Kommentera

