Simma, upp på land, simma, upp på land, möte med familjen Nyman ” Låt det gå ett år”, cykla – eller så kan man också fira en födelsedag

AnnaPS under  våtdräkten

AnnaPS under våtdräkten

???????????????????????????????

I lördags strålade solen och Jenny och jag begav oss till Sövdesjön för att försöka få klarhet i vilken utrustning vi behöver på Kustjägaren och hur det känns att simma och springa i den.  (Jag är uppvuxen några km från Sövdesjön,  i Blentarp i södra Skåne.. Jag har lärt mig simma i grumliga Sövdesjön och sjön höll 19 grader igår. Det var här jag körde Sövde halv Ironman i fjol och fick ett bs på 25. Jag skrev en tävlingsrapport om det och sen hittade Alvar mig….resten kan ni 🙂

Min fot är ett problem men simma och cykla går hur bra som helst så just nu låter jag löpningen vila. Det var fokus våtdräkt som gällde igår. Vi/jag kom fram till följande slutsatser;

  • Jenny får ta ryggsäcken när vi springer, jag när vi simmar.
  • Jag testade simma med min numera berömda (?) badluva och var inte rikligt nöjd med att den sitter över öronen så det lär bli badmössa
  • Under våtdräkten kommer jag ha AnnaPS linne och trosor. Då har jag två ställen att förvara pumpen på.  Troligtvis kommer den ligga i linnet, eftersom CGM inte fungerar under vattnet ligger den bäst där. Om det är varmt kan vi dra av oss våtdräkterna till midjan när vi springer och då ligger pumpen bra i linnet.
  • Jag kommer använda 110cm slang så jag har LÅNG slang när jag vill dra fram pumpen
  • Just nu håller jag på att lära Jenny pumpen menyfunktioner- hon är ju diabetessjuksköterska. Det underlättar för oss bägge och vi kommer spara tid på att Jenny kan läsa av pumpen.
  • Gissningsvis kommer CGM:en ”kicka” igång mellan 2-7 minuter efter det att jag är uppe ur vattnet och då kan vi läsa trenderna i  den.
  • Jag har köpt en vattentät påse som jag kan ha (minst 1) bsmätare i.
  • Jag testade att ha både en burk Glubo tabs med  bruten försegling  och en obruten i vattnet igår – det funkar, det läcker inte in något vatten!
  • Jag vet sen tidigare att de diabetesbars som jag använder tål vatten- hade en sån innanför våtdräkten när jag simmade förra sommaren i Roslagen.

Vi tränade i 2 timmar, mitt bs låg på 19 (!!! ) när vi började- jag tål inte bröd tydligen. Jag åt lättfil och jordgubbar och en Fröfruktkuse till frukost och det var orsaken bakom. (Jag brukar äta tjockyoggi och jordgubbar.)Efter 20 min träning låg jag på 15 och då tog jag 1E och efter en timme hade jag 2 och avslutade på 7.0. SKAM DEN SOM GER SIG! J

Jag återkommer till vad familjen Nyman och jag sysslade med  hela eftermiddagen.  Vid 17.40 gav jag mig ut för att cykla- jag gillar backarna här ner i Blentarp. Enligt prognosen skulle det börja regna vid 19 så  jag trampade på i backarna upp mot Knickarp. Trots motvind och backar tyckte jag att trycket var bra och låret funkade helt ok.  Vid vändpunkten Erikslund, 37 min och 15 km  så fick jag en regndoppe i pannan.  På tillbaka vägen gick det fort i nerförbackarna, det är nästan lite läskigt att cykla i 50-60 km i timmen…och så kom REGNET. Jag hade 20 min kvar du himlen öppnade sig! Men jag  kämpad på i ösregnet, tände lampan(!!) på cykeln och  fick ihop 30 km på 1.09. Ingen bra tid om man jämför med mina triathlonkollegor men så fort har jag inte cyklat ensam på ett år.  ( När jag skriver ensam beror det på att det finns två ”sorters” cykling.   Cyklar du ensam så ”styr” du själv farten med din egen kraft, cyklar du i grupp kan du ”ligga på rulle” dvs cykla bakom någon annan och dra nytta av vinddraget och då cyklar kan du mycket lättare
cykla med en högre hastighet. )

Avslutningsvis går det att konstatera att födelsedagar kan firas på olika sätt. Min  blev upplenbart en aktiv sådan tillsammans med Jenny och familjen Malin ”Låt det gå ett år” Nyman  samt ett cykelpass som slutade i ÖSREGN…

 

Ösregn och fel glasögon vid cykling

Ösregn och fel glasögon vid cykling

Tack familjen Nyman

Tack familjen Nyman

Ser vi vassa ut?

Ser vi vassa ut?

vatten i mössan

vatten i mössan

Jenny på språng

Jenny på språng

6 thoughts on “Simma, upp på land, simma, upp på land, möte med familjen Nyman ” Låt det gå ett år”, cykla – eller så kan man också fira en födelsedag

  1. Wow, du är verkligen en järnkvinna! Och en bra förebild på att diabetes inte hindrar något! Blev glad av att läsa, ska kolla mer av dina gamla inlägg 🙂 Sofia

  2. Så härligt det är att läsa om dina utmaningar och din träning tycker jag. Inspirerar mig i min egen träning. Även om jag är lååååångt efter din nivå. 🙂 Dessutom grymt bra att kunna få stöttning i diabetesen, speciellt som relativt ny pumpanvändare (dryga två månader), det blir nästan som att lära sig på nytt när jag lämnat pennorna. 🙂

  3. Jag är störtförtjust i min Animas Vibe, har vägrat pump många år men tack vare diabeteslägret i januari tog jag beslutet att börja med pump, så du och några till där inspirerade till det!

    • Jupp, Animas Vibe Rocks!! Jag var också pumpmotståndare tills Alvar snackad allvar med mig och jag kom på att jag ville göra Ö till Ö. Den komme rjag inte göra i år, men Kustjägaren är halva distansen……

Kommentera

