Tävlingsrapport- Själsö Rundt med JDRF- IMPROVING LIVES, CURING TYP 1 DIABETES

Fin tröja eller hur ?

Fin tröja eller hur ?

Vet ni om att flera danska företag forska stenhårt för att hitta ” the closed loop” dvs tt system som gör att ett instrument kan självdosera insulin i våra kroppar? Det skulle innebär att systemet själv läser av bs och ger insulin därefter! Projeket kallas Diacon.  Om detta fick jag höra talas om idag när jag och min kompis Mackis cyklade Själsö Rundt. Mackis ville ha ett ”uppvärmningslopp” inför Vätternrundan 300 km nästa helg och jag ville testa att cykla lite längre . Sist jag cyklade 132 km var på Ironman i Kalmar 2011 så det var ett tag sen. Givetvis var det ett enormt mervärde för mig att cykla för JDRF.

 

Mackis började hårt med att låsa fast sin cykel i bogvisiret på vägen över till Danmark så vi skrattade gott tillsammans med färjeperonale på färjan Helsingborg-Helsingör 4.50 i morse…..

Mitt bs var högt, 14,5 när jag vakande så jag tog 3 E på tåget och åt min medhavda frukost- kokospannkakor. Vid start låg bs på 5,5 så då åt jag några skumtomtar och en diabetesbara för att inte ligga för lågt. När loppet började visade CGM  8 och vi började trampa. Tempot var för mig högt, vi låg i klunga, stundvid mellan 30-35 km/h . Jag hatar klungkörning, helt enkel för att jag är rädd för att krocka, men det är enda sättet att få upp fart, dvs jag ligger på rulle, cyklar 0.5 m bakom någon annan.  Efter 40 min larmade CGM:en men jag ville inte stanna och kolla utan trodde jag låg lite lågt så jag tog ett par skumtomtar. Mackis var verkligen GULD att ha med sig, han tjatade hela tiden på mig att jag skulle hålla höger och att jag skulle dricka. Vid 46 km var första depå och då visar med bsmätare på 19.9!!!  ( Dessförinnan hade jag tappar en vattenflaskan när jag försökte dricka.) Snabbt bort för att fylla på vatten, sen fick jag tag på två danska rågbröd och tryckte i mig 2,5 E . (Danskt rådbröd är mycket fullkorn och det köpte vi alltid när jag var litennär vi var i Danmark). Glad över att äta bröd ( vilket jag gör sällan annars) trampade vi vidare. Loppet skillde sig en hel del från Vättern, då trafiken (bilister) var tätare och vägarna smalare…..vilket innebar några läskiga möten. Över lag upplevde Mackis och jag att det var mer trafrik än på Vättern, men den har jag cyklat till stora delar nattetid+ att den går på större vägar så bilarna inte kommer lika nära.

POFF sa det vid 67 km i en nerförsbacke, Mackis sa att det rök vitt damm om mig. Det som inte fick hända hände- min bs-mätare och ett rör Gluco Tabs flög ut min cykelväska ( som jag har fram på ramen) och flög i backen med en stor skräll i tusen bitar !Inte bra! Tack och lov har jag ju CGM tänkte jag och vid 76 km stannade vi för kisspaus. Gissa om CGM:en som funkat klockrent i över två veckor visar ???!!!!! Jag försökte att inte stressa upp mig, den kommer igång, ta det lugnt…och mycket riktigt, efter 5-10 min prep den att jag ff var lite hög.  Men bs sjönk sakta och fint och vid målgång , 4,43 och efter 132 km låg jag på 7.5!! YES! Möjligt att felet jag gjorde var att jag sänkte basalen precis innan start med 20 %. Jag får nog inse att jag ska behålla full basal, framför allt när jag cyklar. Tydligen får jag adrenalinkickar som veta duga av cykling!

Hur gick det med skumtomtarna då? Jodå, jag fick i mig allaihop , lika gott som alltid och Mackis fick min öl när vi kom i mål. Danskarna är ju glads för öl ochnär vi kom till JDRF tältet fick vi både cola Zero, macka , öl och Toblerone. Jag är nöjd med dagen, jättekul att träffa Finn igen som jag träffade på världsdiabetesdagen i Malmö i fjol när jag föreläste och kul att även träffa Michael på JDRF och  Gudio som ska cykla 17 aug.  Då ska han, en kille som heter Sören och jag tillsammans göra CPH Challenge, dvs Danmark Ironman  som stafett. Jag ska simma.   Det känns skönt att kroppen inte är helt förstörd efter 132 km cykling, ryggen är dock lite stel. Jaja, det ordnar sig! Stort tack till Mackis som cyklade i min fart, nästa helg kommer han köra fortare på Vättern 🙂

 

Våra cyklar vid bogvisiret

Våra cyklar vid bogvisiret

Bra tröja tyckte Mackis ( i bakgrunden)

Bra tröja tyckte Mackis ( i bakgrunden)

Skumtomtarna är med....

Skumtomtarna är med….

Michael, Finn, bägge JDRF Danmark och jag

Michael, Finn, bägge JDRF Danmark och jag

Precis före start

Precis före start

Kommentera

