Diabetes typ 1- att (inte) vara ensam – Josse har möte med diabetessyrrorna på Helsingborgs sjukhus

Why me?
I look at you and I get to feeling
Why me? (Why me, whooh)
I  know it’s true but I can’t believe it
I keep on wondering why

När jag debuterade tänkte jag mycket på Linda Martins ”Why me?”  Varför hade jag fått diabetes? Jag tränade ju och åt hyfsat vettigt. Jag minns att min läkare sa ” Josefin, det kommer ta ett år för dig att acceptera att du har fått diabetes, en kronisk, som det ser ut idag, livslång sjukdom”. Min läkare hade (tyvärr) fel, det tog inte ett år för mig att acceptera min sjukdom, det tog längre tid. Det är till och med så att jag skulle vilja säga att det fortfarande är en fortgående process. Det jag minns mest från det första året var känslan av att vara så ENSAM. Även om min närmast anhörige snabbt lärde sig hur jag borde dosera, hur jag reagerade på olika saker så kände jag mig ibland så ensam. Tydligen fanns det bara jag i hela värden som hade diabetes typ 1 OCH fått det i vuxen ålder.

I måndags hade jag möte med min diabetessjuksköterska och hennes kollegor på sjukhuset. Jag hade tagit initiativet till ett möte. Jag ville förklara hur ett ”diabetesliv” kan se ut och komma med lite tips och idéer som de förhoppningsvis kan förmedla vidare till nydebuterade. Jag berättade om ;

  • ”Tänk er att ni står på Oslo” båten och det skakar lite, så där så det klirrar i glasen eller att ni har varit magsjuka i tre dagar och mår bra men ni känner er matta” Så uppfattar jag en känning [det där men magsjuka lärde jag mig förra veckan, jag kollade CGM och bs i flera dagar för jag trodde jag hade känningar, men jag var bara matt efter kräkningarna”]
  • ”Tänk er att ni varit på jukbord och ätit i flera timmar, ni har druckit alkohol till maten så ni känner er dåsliga, svullna, tjocka och flammiga i ansiktet av alla värme, mat och dryck” När jag är hög känns det så, fast jag inte har äitit på timmar.
  • AnnaPS har både badkläder och underkläder samt vanliga och träningslinne. Det kände sköterskorna till men de hade aldrig sett dem så jag hade med mig alla mina kläder och visade. Det tyckte tjejerna var bra.
  • Diabetesträningsläger för vuxna, jag berättade om Selma Spa (som är en av de bästa investeringar jag gjort i min diabetes,) med tanke på all proffshjälp jag fick av Peter Adolfsson, Johan Jendle och Stig ”Skumtomtar”  Mattsson. Jag förklarade även vad jag lärde mig på  Animas träningsläger i England-
  • Sociala medier, sist men inte minst Facebook! Jag berättade om de grupper jag är med i; Bolla diabetestankar, diabetesfrågehörna och ”föräldrar till barn med diabetiker”. När jag berättade om grupperna insåg jag hur otroligt mycket de betyder för mig. Jag föreslog att diabetessjuksköterskorna skulle tipsa nydebuterade om FB-grupperna. ”Det kan bli lite väl mycket doseringsråd ibland ”sa jag. ”Ibland kan jag få frågan ”hur ska jag dosera? och den varken kan eller vill jag svara på” sa jag.  Det är ert jobb, ni är utbildade i detta. MEN sa jag ” FACEBOOKGRUPPERNA FICK MIG ATT INTE ATT JAG ÄR INTE ENSAM!” De tre saker som betyder mest för min diabetes började ju på ”bolla diabetestankar” för det var där Alvar hittade mig.  Alvars 28.e ord till mig var PUMP. Animas Vibe, dvs min pump, CGM och Alvar har ändrat min inställning till min diabetes. Jag ÄR INTE ensam 🙂

IMG_2643

2 thoughts on “Diabetes typ 1- att (inte) vara ensam – Josse har möte med diabetessyrrorna på Helsingborgs sjukhus

  1. Jag har haft diabetes i drygt 20 år och får fortfarande kämpa i vissa situationer med att acceptera att vissa saker är som dom är. Typ att jag kan inte badda i flera timmar utan insulin oavsett om jag vill det. Men, de blir färre å färre ju längre tid det går. Nu för tiden är de få, men under tonåren va det mycket värre. Men man lär sig nytt hela tiden. 🙂

    • Hej Emma! Tack för ditt mail! Vad skönt att det blir bättre och bättre, det hoppas jag med på ! Vilken pump har du? Jag badar i flera timmar med min, Animas Vibe, funkar hur bra som helst 🙂

Kommentera

