Föreläsning ”Från diabetesdebut till korsa gränser”-Bolla Diabeteskonferens i Katrineholm

Varför är hon så elak mot mig? Hon ljuger ju! Jag kan inte ha fått diabetes, jag är ju inte tjock och gammal! Så började jag min föreläsning idag.

Idag vakande jag upp på landet utanför Nyköping och Nils 4 år ställde flera frågor till mig när jag bytte infusionset i morse. Smarta frågor från en fyraåring! Var har du din nål? Varför har du en annan nål än vad jag har? Gör det ont? Jag hoppas att det kan stärka Nils att se att han inte är ensam om att ha diabetes typ 1. Igår frågade hans pappa Patrik mig många frågor, bla om jag kan känna vilket bs jag har ungefär, ligger jag på 4,6 eller 10? Det kan jag inte sa jag, men min mentor Alvar kan. Han var ungefär lika gammal som Nils när han diagnostiserade och han har järnkoll! Då tror jag Nils kan det med sa Patrik och jag är rätt säker på att Patrik har rätt.

En ahaupplevelse just nu, det känns som det sticker från vaden och stickningarna rinner ner över hälen mot tårna inne i foten. Fattar ni hur jag menar? Precis när jag kunde sätta ord på känslan pep CGMen;”blodsockret sjunker för snabbt” . Kanske finns det hopp även för mig att bli som Alvar så småningom, jag kunde ju känna att något var fel innan larmet kom!

Som sagt, jag höll föreläsning i Katrineholm idag inför knappt 30 diabetiker på konferensen ”Bolla diabetestankarkonferensen 2013” Min föreläsningar heter ”från diabetesdebut till att korsa gränser”. Jag beskrev hur jag fick diagnosen, mina tävlingar och träningar, hur viktigt jag tycker det är att VÅGA röra sig. Det handlar INTE om att alla ska ut och tokträna och ställa upp i Kalmar Ironman 2014 utan att ta min bsmätare, ett rör Gluco Tabs druvsocker och ett äpple och våga ut och gå 30 min varje dag, eller cykla, simma, gå på kickboxning eller vad man nu kan tycka är kul! Det är ju viktigt att göra någon for av motion som är roligt för annars blir det bara ett par gånger. Vidare pratade jag om min ”fixering” vid gränser, dvs Öresundssimning ( Danmark-Sverige, Border to Border (Ryssland-Sverige genom Finland 450 km på skidor och min nästa dröm ; att cykla med Team Bloodglucose från Bryssel genom Europa till Barcelona, 2200 km!! Det låter ju helt vansinnigt eller hur??!! Men om någon hade sagt till mig för tre år sen att jag skulle bli diagnosterad med diabetes typ 1 om 6 dagar och totalt ändra mitt liv skulle jag bara SKRATTAT, jag menar köra Vasaloppet när man kommer från Ystad??HA! Finland + Vasaloppet innebar sammanlagt samma sträcka som Halmstad till Mora!!!!! Med dessa utmaningar bakom mig tre år senare så kanske inte 2200 km är omöjligt även om jag HATADE Vätternrundan, åtminstone de sist 50 km av de 300…..;)

Jag vore jättetacksam om ni som var där kan komma med feedback! Vad var intressant? På vilket sätt kan jag eventuellt coacha och inspirera er som lyssnade till idrott? Är det möjligt? Eller var det bara ” en kul story”? Ju mer ni återkommer med till mig med, desto gladare blir jag, antingen på bloggen eller på mail josefinpalmen@hotmail.com. Tre fyra meningar kan vara fullt tillräckligt! Tack på förhand!!

Efter min föreläsning pratade diabetessjuksköterska Janeth Leksell från Falun om patientens rätt och vad diabetessjuksköterskorna ska hjälpa sina patienter med. Synnerligen intressant. Jag är väldigt nöjd med min diabetesenhet på Helsingborgs sjukhus (bortsätt från att jag inte får CGM, men det beslutet ligger över min diabetessköterskas beslut). Hon pratade om ”empowerment” vilket min personliga tolkning är att det innebär att ta befälet över situationen ( ja jag har varit militär även om det är nästan 20 år sen!) Det kan man göra genom att få hjälp av en ”Referent Group” dvs likasinnade som är i samma situation, i mitt fall tex Alvar och Paul och Anna Sjöberg  och en ”Expert Group” dvs Stig Mattson (dietist), min läkare i Helsingborg, Peter Adolfsson och Henrik på Rubin Medical (Henrik kan ingå i bägge grupperna han är expert på Animas Vibe OCH tränade diabetiker.

Jonas Bergstedt pratade om sin ögonförändring. Han fick diabetes typ 1 som 3åring och när han bytte läkare och sänkte sitt Hba1c från 82/9 till 52/6 på 9 månader fick han kraftigt försämrad syn som blivit bättre idag men inte bra. Det var väldigt intressant att höra hur han hade tex utvecklat en bättre hörsel för att kompensera ett sämre seende.

Förutom dessa inspirerande föredrag var det så klart jättekul att träffa andra personer som jag chattat med men aldrig träffat i verkligenheten innan. En tjej hade skrivit ”detta kommer bli som nätdejting, det känns som man känner varandra trots att man aldrig har träffats” Klockren beskrivning! För mig var det väldigt roligt att prata mer än fem minuter med Marie som driver siten www.diabeticdesign.se . Marie berättade att hon säljer kylfodral som är betydligt billigare än Frio som kostar 400-600 kr. Maries kylfodral som ska vara lika bra kostar från 199 kr. Värt att testa, helt klart! Anna Sjöberg, grundare av www.annaps.com som står bakom ”border-to border” träningslinnet har jag också länge velat prata mer med och det fick jag idag.!!

Stort tack till Sandra, Agneta och Linda och diabetesförbundet Katrineholm som möjliggjorde denna dag!

Löppass i Katrineholm

Löppass i Katrineholm

 

2 thoughts on “Föreläsning ”Från diabetesdebut till korsa gränser”-Bolla Diabeteskonferens i Katrineholm

Kommentera

