”Du känns ju mer som en låtsatskompis” sa Patrik, pappa till Nils 4 år …..

En blå och en grön Animas Vibe sida vid sida!

En blå och en grön Animas Vibe sida vid sida!

Nils ställer in min bolus ( och lär mig hur jag låser pumpen!)

Nils ställer in min bolus ( och lär mig hur jag låser pumpen!)

Blodsockerkontroll före maten

Blodsockerkontroll före maten

”Det känns ju inte riktigt som du är på riktigt, Jenny är ju vän med dig på facebook med dig utan att ens ha träffat dig! Pratar ni med varandra varje dag?” sa Patrik, pappa till Nils

Jag är på besök hos Nils, 4 år i Nyköpning och hans familj. I morgon ska jag hålla föredrag i Katrineholm. Från diabetesdebut till att korsa olika gränser kommer handla om hur jag motiverar mig till träning och vad jag har gjort de tre senaste åren….(debut maj 2010) Eftersom Nyköpning ligger nära tyckte (framför allt)Nils mamma Jenny och jag att det är kul att ses igen.

Nils är en pigg kul liten kille som jag träffade i februari i Uppsala på ”idrottsdagen” som Åsa Litz och jag hade organiserat tillsammans med Apoteket Samariten.  Varken Nils eller hans syster Elin är blyga av sig utan bubblade på. När vi skulle äta sa jag till Nils,”ska vi kolla vårt bs?” ”Va” sa Nils ska du OCKSÅ göra det?  (Nils hade nytt jämfört min blåa pump med hans gröna Animas Vibe)  Jag såg på Nils att han tyckte det var rätt kul att det fanns en till som kollade bs. Jenny sa att han inte brukar vilja visa mätningarna men det var inga problem idag. Sen sa Nils, ”får jag ge dig insulin?” För första gången sen jag fick pump tryckte någon annan fram doseringen! Nils verkade välidgt nöjd med sig själv.

När vi skulle dricka kaffe efter maten sa Jenny ” Vill du ha mjölk eller socker i kaffe”? Sen tittade vi på varandra bägge två och gapskrattade!

Kommentera

