Animas Sport Weekend- dag 3- A battle you cannot afford to loose / Paul Buchanan

Dagens ahaupplevelse uppstod när vi flög hem. Vi satt längst bak, bredvid motorn som gjorde att det vibrerade i fötterna på oss. Du det känns ju som en känning sa ja g till Veronica. Ja det burrar ju så man bli seg i huvudet och känner sig frånvarande! Så om du är en diabetiker typ 0 (ett nytt ord jag lärt mig i England för en icke-diabetiker) och vill uppleva en känning, sätt dig längst bak på ett flyg nästa gång du flyger!

Lägret har varit otroligt inspirerande. Det är SÅ KUL att träffa andra idrottare som även de har diabetiker, det blir ju två saker man får gemensamt. För Veronica och mig var det dessutom roligt att jämför detta lägret med Sunne Selma Spa Diabetes Camp som vi var på i januari. Jag har träffat så många intressanta människor, Matt Cox som simmat över Engelska Kanalen och Lucy Walczak som satsar på OS i Rio i rodd (som jag ska förmedla till Andreas Stenson som jag föreläste tillsammans med på världsdiabetesdagen i Malmö).

Den personen som jag är mest glad över att ha träffat är Paul Buchanan, 46 år. 2011 bestämde han sig för att han ville göra ett maraton innan han fyllde 45. Han har idrottat i hela sitt liv, seglat, spelat rugby på ”county”nivå, gått på gymnastik, är en PADI dykinstruktör och nu ville han som sagt göra en mara. Han började träna men kände sig seg, tung, tjock och illamående. Det gick så långt att han fru köpte en bok ” The Angry Man” till honom för han var så grinig. 26 jan 2012 fick han diagnosen diabetes typ 1 och han berättat för mig ” Jag blev så himla lättade över att det ”bara” var diabetes typ 1, jag trodde jag hade en hjärntumör. Sen debuten har Paul sprungit fler 10 km lopp, gjort en olympisk triatlondistans och ½ mara. 15 juni (som råkar vara min födelsedag) ska han göra Exmoor ½ Ironman.  Han påminner mig så otroligt mycket om mig själv, Veronica sa skämtsamt” du har ju hittat din ”soulmate”. (Hon använde det engelska ordet).  Paul är oerhört engagerad i ”diabetesvärlden”. Han har startat diabetesforumet ” www.gbdoc.co.uk  som är ett chattforum för diabetiker och han anser att idrott är superviktigt för att må bra som diabetiker, oavsett om man är typ 1 eller typ 2. Paul har ett motto som gäller diabetes, det är Kofi Annans ord ” its a battle you cannot afford to loose”.

Vi hade många och långa snack och han vill att jag ska försöka coacha andra diabetiker och tipsa vården om hur diabetiker ska våga idrotta och att sköta sin diabetes. Josefin vad kan du göra för att hjälpa? Om en diabetiker vänder sig till dig och ber om råd så ska du fråga:

  • HOW CAN I HELP YOU”?      WHAT CAN I DO TO ASSIST YOU?
  • Förstår du vad som      händer med din kropp om du inte sköter den? Hur kan jag coacha dig till  att undvika komplikationer?

Detta fick mig genast att tänka på de barn och ungdomar som jag känner till som struntar i att kolla bs, struntar i att ta sitt insulin. Hur kan jag hjälpa dem? Kan jag lyckas på något sätt så mår morgondagens vuxna diabetiker ju så mycket bättre! Föreläsningar? Idrotta ihop? Några tips kära läsare?

Vid summeringen av helgen aktiviteter bad Veronica och jag om ordet idag. Vi tackade Animas för att vi blivit inbjudna och lovade att gå hem och be om ett möte med våra diabetesenheter i Helsingborg respektive Karlstad för att ge diabetessjuksköterskor tips och förslag på t.ex. sociala forum där diabetiker som vill idrotta kan få tips och peppning. Vi avslutade med att sjunga ”Små Grodorna” under stort jubel!

 

Paul Buchanan min "soulmate"

Paul Buchanan min ”soulmate”

2 thoughts on “Animas Sport Weekend- dag 3- A battle you cannot afford to loose / Paul Buchanan

Kommentera

