Animas Sport and Exercise weekend or Im almost Danish! dag 1

I  have decided to write in Swedish despite the fact that Im at an English diabetes camp. Most of my readers are Swedes and other bloggers here will write in English!80 personer varav 50 är diabetiker ! Kan ni fatta hur KUL det känns att vara här! Lägret ordnas av Animas UK men här är inte bara Animasanvändare utan även Medtronics, Dana och andra pumpanvändare och MDI:s ( Det vet ni vad det är ? Mutiple Daily Injections, dvs vad vi hemma kallar penna eller sprutor!)

Dr Ian Gallen har föreläst, som jag skulle vilja säga är Peter Adolfssons motsvarighet i Storbritannien. Han ställer upp hela helgen på sin egen tid, precis som Peter och kommer hålla flera föreläsningar.

Idag förklarade han att i slutet av ett träningspass kan insulinnivån vara låg och då sätter levern igång att spotta ut socker. Under själva passet använder musklerna sockret men så fort träningen är slut så stiger sockret. Det förklarar ju varför mitt bs kan vara perfekt efter simning men sedan snabbt ändras. När jag kommer upp ur poolen kan bs vara 6.2 men innan jag hunnit hem och fått i mig mat  ( inom 35 min) kan jag ha 12. Nu vet jag varför!!!

Vi har ätit middag och Veronica och jag satt vi samma bord som Dr Gallen och en Animas hero som heter Paul Buchanan. En Animas hero är en person som visar att diabetes typ 1 inte ska hindra en från att  nå sina (idrottsliga) mål. ( Jag blev intervjudad per telefon från USa om dett aför en tid sendan, återkommer till det.)

Paul fick sin diagnos 2012, 44 år gammal och har sen dess gjort en olympisk distans i triathlon, en halvmara och ett 10 km lopp och ska 15 juni göra en 1/2 iron man. Behöver jag säga att jag känner igen mig själv i honom ? Han har startat en organisation som heter  Team  Blood Glucose.

16 diabetiker typ 1 ska cykla från Bryssel till Barcelona i 13 dagar 5-13 september…… Jag frågade vilken fart de skulle hålla och han sa att det är vanliga diabetiker typ 1 som ska cykla och visa att de ka.” Do you want to join?  OOHHHH att jag vill, WOW vilken grej, men orka cykla 20 mil om dagen i 13 dagar, fixar jag det? ”You look fit, you can do it”, sa Paul när jag sa att jag ligger på 23-25 k/h. Du behöver träna cykling 6 timmar i veckan, minst, men gör du det så fixar du det.

OOOOOHHHH ALALAAA säger jag, frågan är om jag får ledig den tiden och om jag kan få ihop sponsorer? Det kostar säkert minst som Finland ( som kostade mig mellan 20-25 000 SEK)   Ojoj, hur ska jag nu kunna sova i natt 🙂 ?

Plötsligt säger Paul ”You are almost Danish” och alla hade jättekul. Veronica berättade att Matt, en annan ‘Animas Hero tyckte att danskarna var frimodiga och Pauls styvmamma är danska och hon var tydligen en dam med fart i. Veronica hade nyss förklarat var vi kom ifrån och att jag bodde i Helsingborg nära Danmark .När jag kikade ner på min pump innanför tröjan fick de andra ett gott skratt ( även om de visste precis vad jag gjorde, dvs kollade bs-värdet i min pump).

.Matt , en Animas Hero, visar pumpen Dana

.Matt , en Animas Hero, visar pumpen Dana

Paul och jag demonsterar våra infusionset...

Paul och jag demonsterar våra infusionset…

IMG_1876 IMG_1873 IMG_1874

 

 

Kommentera

