25 km med SMAKIS och Veronica inför Animas weekend i England!

Idag har jag fått besök från Karlstad! Veronica som jag träffade på Selma Spas träningsläger i januari och vi ska åka till England i morgon! (Jag kommer till vad vi ska göra där 🙂

Vi hade bestämt oss för att köra ett långpass för att testa mitt lår inför Köpenhamns marathon som är nästa veckoslut, 19 maj. Alvar sa ett par kloka saker igår ( han säger själv ”jag är jävligt klok” och det är han)

a) du kommer ha ont hela tiden

b) du kommer inte bli nöjd med din tid

c) du kan riskera hela sommarsäsongen om låret blir sämre av 42 km löpning.

Alvar har rätt så tyvärr kommer jag maila min kontaktperson i morgon och säga att jag inte kan vara med. Det känns jättesurt.

Idag erbjöd Helsingborg vårväder och 18 grader varmt, så vi stack ut i shorts för första gången för i år. Underbart! Det var väldigt kul att träna med en annan diabetiker! Vi låg bägge på 8,4 när vi började och efter 14 minuter hade Veronica 4 och jag låg på 9. Veronica drack sportdryck och åt en Extend och 4 Gluco Tabs. Jag tittade på… Vi fortsatte vår tur norrut och Vernoica larmade hela tiden för lågt värde och mitt bs STEG så efter 50 min pep mig CGM  att jag var HÖG! 12,0 ! Vernoica tittade på…..Vi sprang vidare upp till Domsten och vände vid 14 km. Vernoica var fortfarande låg och eftersom jag har en löparkollega som bor där ringde vid på och fick både vatten och banan! Stort tack, det är guld värt. (Veronica hade ändå ätit 8 Gluco Tabs! så det varinte så att vi sprang utan energi)

Jag hade med mig en ny produkt som heter SMAKIS. Det är en fruktdryck i stil med MER och den innehåller bara 2,6 gr sockerarter per 100 gr vätska. Jag ville testa den för jag letar förtvivlat efter något att dricka som har mer socker än vatten men mindre än sportdryck. Mjölk funkar men blir surt i värmen. Jag hade börjat sjunka när jag drack min SMAKIS, praktiskt förpackade i 2,5 dl pappersförpackning. Då hade vi sprungit drygt 15 och bs visade 10,9. Jag misstänkte att jag skulle börja sjunka vilket jag gjorde och när vi var klara efter 25 km och 2 timmar och 20 min visade bs 6,0. Det har legat klockrent hela kvällen!

I morgon bitti åker vi som sagt till England! Vi ska delta på ett Animas-träningsläger som heter Animas Sport and Excercise Weekend. Vi har fått ett program och kommer träna tre ledarledda pass, lyssna på föreläsningar och framför allt träffa andra diabetiker typ 1 med Animaspumpar. Vi är otroligt laddade och det ska bli hur kul som helst! Vi flyger till Birmingham i morgon och åker på fredag till Loughbrough University där lägret börjar på fredag eftermiddag. Rubin Medical marknadsför Animas Vibe i Sverige så vi är Sveriges representanter under helgen vilket känns som en stor ära för oss bägge två. Vi ska göra vårt bästa för att visa vad ”Swedish Vikings” kan gå för !

SMAKIS är kanon för diabetiker typ 1 som vill ha lite kolhydrater under långpass.

IMG_1848 IMG_1845 IMG_1852 IMG_1853

Veronica och jag med våra pumpar under passet.

SMAKIS finns på Coop, om de inte finns går det att beställa;
Coops egna beställnings nummer (bnr) som butiken behöver för beställning är:
Smakis Stevia Äpple/Jordgubb – 19432
Smakis Stevia Tropisk – 19437

 

 

 

4 thoughts on “25 km med SMAKIS och Veronica inför Animas weekend i England!

  1. Hej,

    För att göra en lång historia kort så har jag haft diabetes i 20 år och verkligen börjat ta hand om mig och träna regelbundet sen två år tillbaka (är 24). Har fått upp ögonen för löpning speciellt och tänkte ge mig på en svensk klassiker nu med lidingöloppet som start i september. Hittade precis din blogg och all träning under längre tid verkar gå så enkelt för dig! Jag har problem med känningar så fort jag springer mer än en mil eller är fysiskt aktiv i mer än en timme. Jag ska springa göteborgsvarvet om ett par dagar och vet faktiskt inte hur kroppen kommer att reagera på 2 mils löpning. Den här CGM du nämner i texten, jag antar att det är Continuous Glucose Monitoring du syftar på då? Det verkar himla praktiskt när man är ute på ett distanspass, hur har du gått tillväga för att få en sån? Och hur fungerar det rent praktiskt?

    • Hej Jens! Vad härligt att du har börjat ta hand om dig och tränar regelbundet. Nja enkelt vill jag inte påstår ( om du läser om min finska skidåkning så pendlade jag mellan2 och HIGH , ibland flera ggr per dag). Men ja, i jämförelse tex med Veronica så brukar jag ligga rätt jämnt. jag brukar dock börja sjunka efter 1-1,5 timme beroende på vilken idrott jag håller på med. Ja det är det jag menar med CGM. antingen har man ett bra/gerneröst förståeede diabetesteam som förstår hur mycjet CGM betyder eller får man köpa den själv. Har du pump eller penna? Min CGM är kopplad direkt till pumen och varje sensor ( dvs nål in i kroppen) kostar mellan 500-850 kr beroende på märke. Det behövs även en sändare som sätts i sensor som rapporterar trådlöst till pumpen. Den sändaren kostar mellan 4000-6000 kr. Sensorna brukar har ( min i allafall har det) en grantitid på 7 dagar men eftersom de är så drya brykar jag starta om den och har nu på mig samma sensor för tredje veckan. I England i helgen träffade jag folk som haft dem mellan 31-59 dagar. Det beror på hur din hud fungerar om du är känslig eller ej. CGM mäter i vävnaden ( alltså INTE blodsockret) och skickar data till pumpen så jag kan få upp ett cirkavärde, tex 7,8 . Värdet kan vara upp till 20 min gammalt. Därför har jag ställt min pump så den larmar redan vid 5,5 för mitt bs kan under träning vara ”gammal”. Det finns pilar i pumpen som pekar uppåt eller nedåt så du kan se var bs är på väg.Hänger du med hur jag menar? Mitt främst råd inför lördag är att du tar med dig mätare , mäter dig mellan var 15-30 min och tar med dig druvsocker eller vad du nu kan tänkas vilja äta om du sjunker. Nu hinner du inte till lördag men på WWWW.ANNAPS.COM kan du köpa ett löparlinne som har fickor på sidorna. Jag hade det på mig idag och då har jag en ficka till pumpen( med slang innanför linnet ner till magen) och i andra fickan har jag ds och bs-mätare ( aukku chek mobile) Du kan ävne läsa mer på Rubin Medicals hemsida om CGM http://www.rubinmedical.se tel 8-17 040- 15 54 80, be att få prata med Eva eller Sabina. De kan förklara ännu bättre än vad jag kan. CGM finns även som ”stand -alone-system dvs du har en liten mottagare , stor som en mobil, men dig om du inte har pump. Mottagaren tror jag kostar cirka 7000-10 000 kr. Vilket landsting bor du i? Tycker du att du har fått svar på dina frågor? Hör jättegärna av dig om du har fler och STORT lycka till på lördag! Jag ska tänka på dig! själv är jag i Katrineholm och håller en förelösning om diabetes och träning. Hör av dig på lördag elelr söndag så jag får veta hur det går!! mvh Josefin

Kommentera

