Test av blodsockermätare- Accu Chek Mobile versus Mendor Discreet

Via en site som heter Smartson har jag provat en ny blodsockermätare;  Mendor Discreet  (MD) och blivit ombedd att jämföra den med den bs-mätare jag använder mest, i mitt fall Accu Chek Moblie. (ACM). Trots bruksanvisning och tidigare efterfarenheter av fem olika sorters bs-mätare tog det ett bra tag innan jag kunde klura ut hur MD funkade. När jag ringde till MD kundtjänst och frågade om jag var trög fick jag till svar att flera till tyckte att bruksanvisningen var otillräcklig….

Mendor Discreet-mätaren är helt innesluten i rektangulär plast. I morgon ska jag ut och cykla och se hur bra plasten är – (nackdelen med ACM är att när det blir tillräckligt ”svettig” av min kroppsvärme är jag rädd för att den inte ska funka. Däremot har ACM en mindre och smidigare form.än MD)

MD dras i sär åt bägge hållen och ut kommer en bssticka åt vänster. Inne i mätare sitter lancetten så man trycker på en knapp för att få fram bloddroppen. Därefter sätter man bloddroppen till stickan. Så långt är allt jättebra. Det som är mindre bra är att lancetten måste bytas varje gång.  Vården rekommenderar att lancetten endast bör användas en gång. Eftersom många ”duktiga” och mindre ”ambitösa” diabetiker tycker det är så JOBBIGT att byta lancett är det eftersträvansvärt att ha en ”omgång” lancetter så man slipper byta så ofta. (Det kan låta dumt att inte orka, men tänk er hur mycket tid ni ska lägga ner på att byta lancett om ni ska byta 10-15 ggr per dygn i 40 år!!!)

ACM har 6 lancetter i sina bs-mätare vilket gör att de räcker antingen ett träningspass ( bskoll var 30 min) eller ett halv dygn.

Idag blev det ”lätt” terränglöpning , dvs löpning i skogen delvis utanför stigarna i 45 min och 7 km. Pumpen pep ”lågt bs” och jag hade AnnaPSlinne och således pumpen under ena armhålan och Gluco Tabs under andra! Det var bara till att knapra lite socker och springa vidare!

Löpning där den är som bäst- i Blentarp

Löpning där den är som bäst- i Blentarp

Mendor Discreet och min Accu Chec Mobile

Mendor Discreet och min Accu Chec Mobile

 

 

Kommentera

