Göteborg Salomon Trail ( try & error för diabetes typ 1…..)

”Salomon Trail Tour Göteborg är tävlingen för dig som vill uppleva känslan av att forcera tuff vildmark i hög fart. Du kommer behöva bemästra stock och sten, knixiga stigar, blöta mosspassager samt mer lättlöpta partier. Låter detta för extremt men om du ändå vill ha en tävling med lite mer naturupplevelse än vanliga lopp, finns en kortare bana som du säkert klarar av.”

Det låter väl kul?  Så tänkte jag i tisdag när jag skulle ut och träna, hade suttit i bilen hela dagen inklusive stirrat runt i Uddevalla på jakt efter en testremse-kasett till Accu check mobile. (Dagen innan hade bs-mätaren varnat för att kassetten skulle gå ut inom ett par dagar. Därför tänkte jag att jag skulle vara smart och använda upp den. Problemet var att mätaren slutade FUNGERA så där stod jag i Uddevalla utan bs-mätare och skulle köra massor av bil. Naturligtvis pep CGMen att tiden på den skulle gå ut inom två timmar….då fick jag ta fram plan C- apotek. Efter två apoteksbesök hittade jag ett som hade ”mina” testkasetter!)

Jaja, glad i hågen gav mig ut under sen eftermiddagen för att springa runt Kåsjön. Trots mina lårproblem ville jag försöka och underlaget runt sjön var ju mjukt, främst skogstigar.  Jag hade haft problem med att jag var låg till och från sen i söndags då jag cyklade långrunda 85 km under 3,5 timme men trodde inte att det hängde i.  Men för säkerhets skull tog jag med mig både ett rör med druvsocker med 6 tabletter i, bsmätare och sällskap på mountainbike.  Jag tänkte att bs borde inte reagera så mycket, jag springer ju väldigt långsamt just nu pga av låret.

Första kilometerna gick på, i min värld, katastofala 7.25 och nästa på 6.18 och jag stannade och strechade. Till slut lossande det och jag sprang över stock och sten, upp och ner på stigarna och vad tror ni hände då ? Jo jag TOKSJÖNK! Tack och lov att jag hade med mig socker och sällskap!!

Det är mitt absolut bästa råd, träna inte ensam! Vill du springa, ta med en vän på cykel, det klarar de flesta! Fördelen är att då kan han/hon bära bs-mätare, Glucotabs och andra prylar. Efter 43 min kollade jag bs,4,6 och hällde i mig mjölk, kollade en stund senare och hällde i mig resten av tabletterna . 1,5 timme kom jag 12,5 km så det var intressant att se hur kroppen jobbade hårt trots ett långsamt tempo!

I tisdags var det så ”premiär” för löpning utan mössa och vantar. Vi var fem personer som skulle ge oss på delar av  Göteborg Salomon Trail banan. Denna gång tänkte jag vara väl förberedd. Jag tog på mig AnnaPSlinnet från Finland, proppade ett rör med 12 Gluco Tabs och lade pump + bsmätare i andra sidofickan.

I började gick det så segt så segt. De andra fick vänta på mig men efter 20 min , i en brant uppförbacke, kickade kroppen så ÄNTLIGEN in och jag kunde trycka på utan smärta. Det har ju varit en blöt vår och blött var det i markerna utanför Göteborg med! SLURP sa skon om min fot på ett antal ställen och jag sjönk i lera och vatten till över fotknölarna, med isande kallt vattten…. Efter 45 min tittade jag på klockan och kollade bs, 3,0 ! Pucko-Josse! Det blev till att tömma mer än halva röret och springa vidare. Då hade vi bara sprungit 4 km!! Terrängen sög som sjutton men kul hade vi! Det slutade med ett underbart pass i vårsolen och trötta ben!

Vad har jag lärt mig ? Jo, att alltid ha sällskap om jag kan, alltid ta med bs-mätare och ta med mer Gluco tabs än jag tror jag behöver!

Vita fläcken på linnet är druvsocker!

Vita fläcken på linnet är druvsocker!

Mätare, mjölk och Gluco Tabs

Mätare, mjölk och Gluco Tabs

IMG_1820

Jag har helt klart fått respekt för de som kör mountainbike !

Jag har helt klart fått respekt för de som kör mountainbike !

 

 

 

 

 

Kommentera

