Hur man gör en 6årig diabetiker glad

”Vet du en sak som är bra med att vi har diabetes” sa jag till My , 6 år idag. ”Nä”.  ”Jo” sa jag, ” om vi inte haft haft diabetes hade vi inte känt varandra och jag tycker det är kul att träffa dig”.

Irriterad blir jag när jag bland får jag frågan ” kan DU äta kladdkaka?” ”Ja och din kropp mår lika dåligt av den sortens snabba kolhydrater som min gör, skillnaden är att jag har min brukspottsskörtel externt” [läs pump] brukar jag svara.
Arg blir jag när framför allt barn behandlas orättvist på grund av sin diabetes. Jag hör talas om barn som inte får leka hos sina kompisar. Det är väldigt olyckligt när föräldrar uttrycker sin oro/rädsla för att passa ett ”diabetesbarn” så ”diabetesbarnets” kompis hör det  och på barns raka sätt säger; ”mamma vill inte att vi ska leka hemma hos oss eftersom du har diabetes, men vi kan leka hos dig”.
Ett av ”mina” ”diabetesbarn” fick höra detta och blev jätteledsen för kompisen hade ju hästar!  När man som sexåring för höra att man inte får träffa hästar pga diabetes blir resultatet att man säger ” Mamma, jag hatar min diabetes för jag får inte träffa hästarna. ”Problemet” är ju att både en sexåring och jag som 39-åring måste lära oss leva med diabetesen för som det ser ut idag finns det ju inget botemedel. Därför ville jag göra något roligt för My trots diabetes.
Således kontaktade jag en väninna, Emma som har hästar och sa ” skulle jag kunna ta med mig en sexårig tjej så hon får rida en liten stund? ”Självklart” sa Emma.
I förrgår ringde jag och frågade My om hon ville möta mig på Bjäre idag för att rida och det ville hon så klart. När vi hade lagt på sa hon till sin mamma” Mamma, nu vill jag sova och när jag vaknar ska det vara lördag”!
Idag var det lördag och på slaget kl 16 kom My till gården på Bjäre. Jag hade förberett My på att det var STORA hästar, halvblod. Vi hämtade hästarna i hagen och My fick rykta bägge hästarna. Därefter sa jag till My ”Ska vi kolla vårt blodsocker”? . My låg på 11,3 och jag på 5,3  ( återkommer till mina skumma värden).Sen frågade Emmas pappa ”My,vill du rida?” My tyckte hästarna var väldigt höga och stora men hon vågade sig upp och My såg väldigt glad  och nöjd ut efter ett varv i hagen på en häst som mätte 1,63 i manke!
Minna bs-värden har varit helskumma idag. Under det senaste dygnet tom igår kväll låg bs jättefint på mellan 5-8. Igår kväll sprang jag 19 km med en kompis och vad händer då med mitt fina 6,2 värde? Jo, efter 30 min har jag 8 och efter 1 timme och 45min löpning ligger jag på 9,8 utan att ha ätit någonting. Skumt, varför stiger jag under så pass långvarig träning? Igår kväll blev jag sen jättelåg ( för mycket insulin till middagen tror jag) på köpte fick jag en rekyl som jag tryckt ner och vaknade låg. Det har jag varit resten av dagen. Det skumma är att jag blir låg av att gå dogwalk, har klämt en hel påse skumtomtar idag ( gröna ) och bs gick inte upp alls! Mycket märkligt, i normala fall räcker det ju att jag luktar på mjölk så går jag upp!  Jaja, i morgon är en annan dag, förhoppningsvis med cykling- långpass!
IMG_1787
Gissa när jag började springa....? (Ja vid stigningen i bs!)

Gissa när jag började springa….? (Ja vid stigningen i bs!)

Cupcake för diabetiker

Cupcake för diabetiker

IMG_1808 IMG_1803 IMG_1797 IMG_1795

4 thoughts on “Hur man gör en 6årig diabetiker glad

  1. Mycket fint gjort av dig Josefine!
    My såg ut att haft en kanondag 🙂
    Tror du inte att det är fenomenet med att du
    fyllt på med för lite kolhydrater efter löpningen som gör att du blir låg lätt dagen efter???
    Kram

  2. Det var jättekul, My är så mysig! Nä det tror jag inte för då skulle jag alltid vara låg….. jag för kolla med Vasaloppsledaren och se vad han säger 🙂 Kram och vi ses om 10 dagar !!!!

  3. Jag kan ingenting om diabetes, men jag läste på en annan diabetesblogg att adrenalin kan höja blodsockret, kanske det som spökade? 🙂

    • Hej Nina, tack för ditt meddelande. Ja adrenalin kan ställa till det ibland, det har jag haft problem med vid tävlingar, men jag tycker inte det borde vara problemet när jag springer ensam, så sakta.

Kommentera

