Kiropraktordom och gör inte som jag vid pumpstrul!

Hur hittar du motivation Josefin? Den frågan får jag rätt ofta. Nu behöver jag inspiration och motivation, varför? Jo för mina kiropraktor sa;
”Du är ju sned i halva kroppen! Du är oerhört stark men dina muskler samarbetar inte. Du behöver göra knäböj och utfall för att bygga upp kroppen igen och en rad andra övningar varje dag.” det är just det där varje dag jag behöver peppning med. Jag är duk

Vi diskuterade Köpenhamns marathon som jag planerar att springa 19 maj för JDRF . För närvarande orkar jag springa ungefär 10 km på knappt 60 minuter, vissa dagar går det bättre och vissa dagar går det sämre. Jag räknar kallt med att OM jag springer kommer jag inte springa under 4,5 timme. (Jag har sprungit Sydney marathon 2005 på 3.31) Nu går jag mest och klurar på två saker.Jag vill naturlitgtvis inte förvärra mitt lår problem: Å andra sidan, kan människor inspireras av att se en diabetiker springa ett maratonlopp, trots (en per min bedömning) kass tid, vill jag gärna springa.

Idag sprang jag 10.50 km på en timme och igår ungefär detsamma och det känns ok i låret/knät men höger ben blir löjligt trött. Vad tycker ni? Kan jag inspirera trots en mindre bra tid?

Inatt blev jag väckt av min syster( som jag hälsar på över helgen). ”Josse, det piper om dig!” Jag hade tidigare under natten tryckt på CGMen och sett att jag var hög, mycket hög, typ 18-20. Flera gånger hade jag tryckt in mer insulin, men kroppen ville inte sjunka.  Denna gång skrek pumpen högt och det stod ” pumpen är ej primad” och ett felmeddelande som började på o.  Jag minns att jag var trött, sur och irriterad av att bli väckt. Jag minns ockås att jag tänkte” detta meddelande har jag inte haft innan, jag borde notera vad det står och rapportera till Henrik ( på Rubin Medical ) Tror ni jag gjorde det? NÄ, jag var på PUCKAD att jag tryckte bort det! Hände det en gång till? Ja. Tror ni jag var mer listigt då ? Nej! Vad tror ni att jag gjorde istället för att skriva upp vad felmeddelande var? Jo, jag tänkte, det där löser jag i morgon , nu tar jag sprutor för att komma ner i bs.

Så trots att jag borde börjat med att läsa vad som stod i pumpen så vacklar jag mig upp och tar x E högt upp i magen och somnar sedan om! Pucko! Nästa gång pumpen larmande stod det ” pumpen doserar ej, är ej primad” . Då primade jag och vakande i morse på 4.3.  Tror ni att jag har försökt komma på hela dagen vad som felmeddelandet var? Tror ni jag kommit på det? Nope.

Min Animas Vibe är kanon men jag vill inte lita 100% på ETT system, jag har ALLTID med mig sprutor om jag är mer än 5 timmar hemifrån. Idag när jag var iväg kom jag ihåg att ta extra infusionset med mig. Bra att jag i allafall inte gör samma misstag två gånger!

Bilder från löpning i österled nedan, någon som kan gissa var jag är ?! 🙂 (Kalven är en timme gammal, hästen är 20 och hunden 2 )

IMG_1698 IMG_1717 IMG_1697 - Kopia IMG_1700 IMG_1714

 

 

4 thoughts on “Kiropraktordom och gör inte som jag vid pumpstrul!

  1. Du har uträttat så mycket redan och visat att en diabetiker kan – MEN du får inte låta det gå till överdrift så du inte tänker på och sköter om din kropp (och dig själv över huvud taget). Se till att lyda chiropraktorn och träna på ett sätt som hjälper din kropp att bli starkare igen. Om du ska ställa upp i nästa lopp bör du bara bestämma ur din egen känsla. Alla diabetiker vill gärna följa dig i framtiden också, men det gör inget om du inte presterar varje dag, varje vecka etc. Tag hand om dig!
    Härliga bilder på djur och natur!
    Kramar från Bibbi

  2. Ja snälla du ta ett klokt beslut. Klokt är att lyssna ordentligt på kroppen. Du vill ju hålla på lång sikt eller hur? Att ta kloka beslut är faktiskt också väldigt inspirerande. =)

Kommentera

