”Tyar du cykla med gruppen?”

Den snygge cyklisten i de snygga cykelkläderna tittade lite oroligt på mig.

Ikväll har jag cyklat i grupp. Det är Helsingborgs cykelklubb FIX som lagt ut på Facebook att alla cyklister som vill är välkomna till Henkestatyn, tisdag kl 18.  ( Ja Henrik Larsson, fotbollsspelaren ni vet, den ligger nere vid Öresund i centrala Helsingborg) När jag kom dit stod där redan över 50 cyklister, både från FIX, Åstorps cykelklubb( de har flera landslagscyklister) och Team Rinkeby.

Team Rynkeby är ett nordiskt välgörenhetsprojekt som grundades år 2002 av medarbetare från det danska företaget Rynkeby Foods A/S. År 2013 kommer Team Rynkeby att bestå av ca 900 cyklister och 200 medhjälpare fördelat på 13 danska, sex svenska och ett finskt lag. Under ett års tid arrangerar vi insamlingar och events för att samla in pengar till Barncancerfonden i respektive land. Projektet avslutas med att samtliga lag cyklar till Paris med start den 12 juli, 2013. Helsingborg deltar för första gången i Team Rynkeby och cyklar till Paris 2013 med 40 cyklister och 6 personer i service-teamet. Insamlingsmålet är 1 miljon kronor där alla intäkter går till Barncancerfonden i Sverige.

Vi delades in i fyra grupper, jag var först i den långsammaste men frågade en karl jag cyklade med i höstas var han tyckte jag skulle vara, så jag hoppade upp till den näst långsammaste. Jag var orolig för mitt lår och funderade på hur mitt bs skulle reagera. Jag cyklade med Mackis för ett par veckor sedan och toksjönk då till 2,6 på mindre än 40 min. Inte kul!

Det gick bra så länge vi cyklade igenom stan, men när vi kom ut på landet, mot Gantofta så protesterade mitt ben högljudd. Ni som tror att  det är väl bara till att cykla på, sorry ni har fel.  Det gäller att cykla med en hög kadens (= frekvens på benen) så det går lätt men ändå håller farten uppe…och INTE  tappa gruppen! Om man kan hålla samma tempo som gruppen kan man cykla två och två och fartvinden hjälper till att hålla tempot uppe och det blir lättare. Det var här jag TOTALT misslyckades! Jag kom efter och efter och EFTER.

Dessa cyklister är fantastiska underbara människor och de vill att alla ska hänga med. Således gjorde alla sitt bästa för att hjälpa mig. Plötsligt ligger en kille precis framför mig så jag kan cykla i hans fartvind, vid ett annat tillfälle frågar någon av tjejerna om allt är bra ( pumpen pep).  En kille jag peppade i början (han var oroligt för att han inte skulle orka cykla till Paris och jag berättade om Finland och sa: ”du klarar mer än du tror”) la sin arm runt mig rygg och gav mig en rejäl skjuts. Han sa sen ” Du skiddrottningen, tänk på att växla ner inna backarna så du inte tappar fart.”

Jag hade satt pumpen i sele på magen under reflexvästen men över cykeljackan så jag lätt skulle komma åt den. I början var jag hög och bs steg och steg och när jag cyklat i över en timme och låg på 15,3 tog jag 1.30 E. Pumpen fortsatte skrika och när jag till slut kom hem efter 2,5 timmes cykling och dryga 55 km sa pumpen att bs sjönk snabbt nedåt…….jaja, det funkade i allafall och låret funkade hyfsat…

Stort tack till FIX, Team Rynkeby och Åstorps cykelklubb och alla andra som var med ikväll- ni får verkligen mig att känna mig välkommen och jag känner mig trygg i ert sällskap! 🙂

Henke Larsson statyn

Henke Larsson statyn

IMG_1687

20 -25 cyklister på väg..

20 -25 cyklister på väg..

Punka

Punka

 

 

Kommentera

