”Josse, du blir grillad av en tjockis”- terränglöpning i skogen

Igår försökte jag mig på terränglöpning i skogen. Det var inte lätt! Mitt löparsällskap är egentligen cyklist (mountainbike) och skidåkare och en sisådär 30 kg tyngre än mig. Jag trodde jag skulle dra ifrån honom på ett kick, men ICKE. Mitt lår som jag kämpar så mycket med/mot gjorde sig påminnt och jag fick snälla springa bakom i flera kilometer. Han kläckte då rubriken ” Du blir grillad av en tjockis” För en gångs skull var jag mer orolig för min kropp och mitt lår/ben än för mitt bs. Vi sprang en terrängslinga  över stock och sten på cirka 5 km, sen kom vi ut på grusväg och äntligen kunde jag trycka på lite lite grand och springa förbi. Jag  fortsatte på grusvägarna och fick till slut ihop drygt 1 1/2 timmes löpning i väldigt långsamt tempo, men dock smärtfritt. Däremot blir jag trött snabbt och måste strecha i massor. Det märkligaste var mitt bs, som låg stadigt och fint på mellan 6-7,5 under 90 mins löpning!

Efter passet fick jag hjälp med en ”Pasi-övning”, dvs en streckövning som går ut på att en annan person ”klättrar ” på mina ben. Jag ligger raklång på golvet och sakta belastas mina ben från anklarna och upp med en annan persons smalben så trycket pressar ut och isär mina benmuskeler. 95 kg tryck på mina ben i omgångar gjorde susen och idag har jag kunnat springa 16 km! Igår fanns det vädligt lite hopp, idag är det lite bättre! 🙂

 

blöta löparskor

blöta löparskor

 

 

 

 

 

Kommentera

