Utan insulin i 3 timmar-Pucko-Josse lär sig en läxa på snorklingstur

Vad ska man ALLTID ha med sig som diabetiker typ 1 när man ska på snorkeltur? Jo, blodsockermätare, druvsocker och det vanliga; Bikini (AnnaPS med ficka), en till bikini, snokelmask, handduk, undervattenskamera och vattenflaska.

Idag åkte jag på snorkelutflykt från Medufushi, en paradisö på Maldiverna som inte har något korallrev vid stranden. Supermysigt, en lokalbåt körde ut 20-30 min till ett jättefint korallrev med 15-20 snorklingslystna turister. Min chef följde inte med och jag började prata med en trevlig familj från Singapore. Samtligt fixade jag slangen till AnnaPS bikiniunderdel. När jag sedan skulle dra på mig bikininedeldelen hände det som inte får hända; Jag trasslade in mig i slangen och något kändes konstigt på magen. När jag tittade på magen insåg jag vad som hade hänt; infusionsetet hade lossnat från kroppen !! Jag insåg snabbt varför, infusionsetet har jag simmat tre ggr sen jag bytte i går morse och troligtvis lossnade det därför mycket lättare än normalt.  Ajajajaj, inte bra! Sedan middagen igår kväll har jag legat högt, bs på mellan 15-20, CGM har väckt mig flera ggr under den gågna natten och jag har tagit extra bolus. Jag låg på 14 före frukost, simmade i 30 min, sen 12 och tog 6 E (mot normala 3E) till frukost. Jag funderade på min situation. Jag hade mycket insulin i kroppen, samtlidgt hade jag mycket socker i blodet med. Till frukost åt jag yoggi med färsk fruktsallad och kaffe med mjölk och lax och ett glas färskpressat äpplejucie( = 2 äpplen). Jag skulle inte få insulin på minst två timmar. Henrik på Rubin Medical sa så sent som i onsdags att jag helst inte ska vara utan insulin i mer än 1,5 h.

Ok, jag ser till att röra mig mycket i vattnet, tänkte jag. jag vet ju att jag sjunker mycket av havssimning. När jag kommer upp så mäter jag bs och det hur jag ligger. Sagt och gjort, nere i vattnet öppnar sig en ny värld. En av guiderna skrämde livet ur mig när han snuddade vid min arm och sa ”come with me”. Vi snorklade bland stora koraller, stora fiskar och plötsligt var en hyfsat stor sklödpadda bara två meter bort! Coolt! Fram med kameran och sen gick guiden låna kameran vilket han tyckte var jättekul. Han dök ner och tog massor med kort.

Efter 50 min kom vi tillbaka till båten och bs visar 4,6. Kanon tänkte jag, då ska jag bara kolla så jag inte fortsätter sjunka. För säkerhetsskull slängde jag iväg ett sms till Alvar berättade vad som hänt och mina värden, behövde jag tänka på något extra? Han svarade snabbt ; ”nej”.

Jag fortsatte ligga runt 5, mätte mig ofta och satte i ny nål och tog bytte ampull för att få svalt frächt insulin efter 3 timmar och har mått bra och ligger nu på 7,4. Vad tror ni jag har lagt i min handväska? Jupp, ett extra infusionset!

Sköldpadda....(inhemsk)..

Sköldpadda….(inhemsk)..

IMG_1356

....inhemsk sköldpadda

….inhemsk sköldpadda

Kommentera

