Havssimning (runt en ö) och Eriks muskelsjukdom

Bitter. Bitterhet. Det är hårda ord.

Idag blev jag ledsen när jag simmade runt Medhufushi Island Resort. Nej, jag blev inte ledsen över att jag är på Maldiverna med mitt jobb, Tour Pacific. Jag blev ledsen när jag insåg att jag inte vågade simma mer än ett varv runt ö. Det tog 52 min och var drygt 2 km långt. Varför?

Jo mitt bs sjunker kraftigt nör jag havssimmar . Ännu har jag inte räknat ut om det är pga havssimningen eller för jag byter sport, men sjunker det gör jag, från 12,5 till 5 på 52 minuter. Jag vill inte hamna i koma.Fallande blodsocker tycker jag är jobbigt, jag vill ju vara som alla andra. Mina Göta-kollegor behöver inte tänka på blodsockerkontroll när de simmar, utan bara om kroppen orkar. Min kropp orkar, men jag måste kolla mitt bs var 45-60min när jag simmar. Bitter. Nej, inte bitter men känslan av hopplöshet och oändlighet kom upp. Ska det vara så här resten av livet?

Jag ska träffa en person om några veckor som jag inte har träffat tidigare. Jag tror han kan lära mig en hel del om livet och livskvalité. Han heter Erik och är 16 år. Erik har också en diagnos. Den upptäcktes när han var tre år. Han har en medfödd muskelsjukdom som gör att hans muskler orkar mindre och mindre.  Erik sitter därför i rullstol sedan några år, för hans ben orkar inte bära honom. Eriks pappa (som jag har träffat) säger att Erik är inte bitter över sin sjukdom. ”Han klagar aldrig över sin diagnos, men han vill ju vara som alla andra”  Eriks pappa säger att Erik gärna vill träffa mig, (eller rättare sagt)  träffa Bisquit. Erik älskar hundar, han kan klappa och kela med en hund så länge han får, säger hans far.  Bisquit kommer bli stormförtjust i Erik, hon blir gärna klappad 24 timmar om dygnet!

Eriks diagnos gör att min diabetes känns ”pluttig” att klaga över. Min diagnos är ju konstant, det är inte hans, Erik blir succesivt sämre, när hans kropp sviker honom. ”Utan mediciner hade han  inte levt nu” säger hans far. Jag ser mycket fram emot att träffa Erik och presentera honom för Bisquit. Hon kommer bli lika stolt över att springa brevid Eriks rullstol som hon är när hon går brevid en barnvagn. De kommer bli ett bra team, Erik och min Bisquit.

Josse på Medufushi

Josse på Medufushi

IMG_1306

Lewa Sport solsimglasögon och jag

Lewa Sport solsimglasögon och jag

IMG_1309

 

 

Kommentera

