DYKNING på Maldiverna

I förrgår gjorde jag något som en diabetiker typ 1 endast får lov att göra i vissa delar av världen, bland annat i Sverige. Jag dök!  2007 tog jag PADI licens i Australien och 2008 tog jag advanced open water. 2009 gjorde jag ett dyk i Australien, Whitsundays och 2010 fick jag diagnos diabetes typ 1.

Min chef hade frågat mig innan vi åkte till Maldiverna ( jag är ju här på tjänsteresa) om jag ville dyka. (Min chef är också med på resan) Maldiverna är världsberömt för sin dykning. Därför tog jag med mig min loggdykbok och mitt dykleg. I förra veckan ringde jag till en dykläkare som är expert på diabetes typ 1 och dykning. När han hörde att jag skulle till Maldiverna sa han ” Josefin, det finns fem länder i världen som du får lov att dyka i utan problem. Sverige, USA, Tyskland och två till som jag inte minns. ”Om du fyller i en hälsodeklaration och ljuger om din diabetes så gäller inte dina försäkringar. Mitt råd är, om trots det vill dyka, håll dig till grunda dyk, max  3 m djup så du kan gå upp till utan utan säkerhetsstopp.”

Det gjorde jag. Min dykinstruktör sa ” hold my hand”. Pumpen och CGM:en kopplade jag bort/tog av och svävade fritt i 29gradigt vattnet i 43 min.UNDERBART!

IMG_1141 IMG_1148 IMG_1167 IMG_1169 IMG_1200 IMG_1222 IMG_1232

 

 

Kommentera

