Att resa med insulinpump/att flyga som diabetiker typ 1

Tjänsteresa! Massor med jobb! Långa arbetsdagar! Ja, ni vet hur det är !  Förra gången jag var ute och reste åkte jag till vad som skulle bli mitt livs idrottsprestation- 450 km på längdskidor genom Finland- Border to Border- för mig underbar avkoppling.

Nu ska jag resa dit folk vill åka på semester- jag ska åka till Maldiverna med mitt jobb. Som resesäljare får jag ibland möjligheten att komma iväg och upptäcka nya destinationer. Idrott och resa är två av mian stora intressen och själklart kommer jag att idrotta på Maldiverna. Jag har packat ner mina barfotalöparskor, mina vanliga löparskor och simkläder.  AnnaPS har en bikini med ficka för pumpen så den har jag också packat ner- bilder kommer.

Som diabetiker vill jag känna mig så trygg som möjligt. Det gör jag främst genom blodsockerkontroll och så pass mycket hjälpmedel tillgängliga så jag inte behöver stressa över att något ska ta slut. Detta gäller framför allt på resor. När jag hade haft diabetes i nio månade råkte jag till Tonga i Söderhavet med en tredjedel så många kanyler som jag behövde. Det var inte kul!

Jag har packat ner följande:

  • lånepump från Animas/Rubin Medical
  • instruktioner för CGM+ 1 extra CGMsensor
  • 3 blodsockermätare (accu-chek mobile)
  • 3 extra testkassetter ( till accu-chek mobile)
  • ketonmätare
  • ketonstickor
  • extra batterier till pump och bs-mätare
  • insulin i pennor, två långtidsverkade( Insulatard ) och  två korttidsverkade Novrorapid
  • extra kanyler
  • 5 extra infusionset
  • 3 flaskor med Apidra (insulin till pumpen
  • 5 insulinampuller
  • lancetter till bs-mätaren
  • spritsuddar
  • druvsocker
  • glucagonspruta
  • intyg 1: läkarintyg från sjukhuset på att jag är diabetiker typ 1
  • intyg 2:  intyg jag fått från Rubin Medical som beskriver Animas Vibe insulinpump som bland annat innebär att pumpen mjukvara kan förstötra om pumpen scannas i säkerhetskontrollen.  (Jag har ALLTId pumpen på mig och drar fram den när jag går genom kontrollen och det piper jämnt!
  • Romalores kylfodral ( för insulinet och ev bs-mätare om det blir jättevarmt)
  • extra batteri och pumplock till pumpen

Det kan tyckas larvigt att ta med allt detta för att bara vara borta i fem dagar, men hellre alldelles för mycket än för lite. Detta blir en extra nessicär som jag tar i HANDBAGAGET. Det är jätteviktigt, tycker jag, att ha ALLT i handbagaget. Bagage kan bli försenat, det kan dyka upp askmoln och tekniiska fel på planet som gör att du inte får tillgång till ditt bagage när du har tänkt dig. Tänk på att bagageutrymmet är kallt, det är minusgrader där och när insulinet fryser blir det verklingslös. Eftersom jag jobbar på en resebyrå har jag kollat upp detta extra noga och flygbolagen jag talat med rekommenderar mig att ta allt i handbagaget.

Imorgon bär det iväg!

diabetesprylar

diabetesprylar

6 thoughts on “Att resa med insulinpump/att flyga som diabetiker typ 1

Kommentera

