Snölöpning istället för vårcykling!- Im a runner

LÖPNING!  Finns det något bättre? Åka skidor genom den tysta naturen, cykla genom blommande rapsfält i Skåne och gilda fram genom ett kristallklart Öresund- allt är underbart men det finns inget som slår ett riktigt bra löppass. Allt är relativt, för några år sedan hade jag krävt en viss fart och ett visst resultat för att vara nöjd. Men de senaste årets lårproblem gör att nu är jag nöjd om jag kan springa smärtfritt…. och idag fick jag till ett sådant pass. Påsk brukar innebära säsongspreminär på cykel för mig men dag, långfredagen, har det snöat över södra Skåne. Därför blev det ett försiktigt löppass, min massör lyckades ju få igång kroppen i tisdags och jag köra bål-strykeövningar två ggr om dagen.

Jag gav mig ut på vintriga grusvägar, bs på 9,7, pumpen i en fickan på  AnnaPS linne, glucotabs (druvsocker) i den andra. Så himla skönt att inte ha något som hoppar i fickorna på träningsjackan, snacka om att känna sig fri. Det gick så långsamt, så långsamt, men det gick! Jag blev lite trött i höften men njöt i fulla drag…så mycket man nu kan det när det snöar och jag tänkte på Ulf Lundells Isabella; lyssande mycket påhonom i de finska vinterskogarna. När jag kom hem efter 11,5 km och 70 min senare över Romeleåsen visade bs 5,5- UNDERBART!

Vem slåss för Gud idag
Vem slåss för kvinnan, för dom svaga
Allt det där  det låter som en gammal riddarsaga
För mycket folk överallt, skogarna dör,  haven dör
Allt rusar in vidare i mardrömmen och ingen tycks veta varför
Och förändringarna dom tar hundratals år

Det går långsamt, så långsamt men, Isabella, det går
En dag ska du lära dina  barn nånting bättre du med
Lära dom att lyssna, lära dom att se lite mer,  lite mer, lite mer

Vacker är den som reser sig, som vågar tro
Som törs  ett ja i alla nej, som vågar bygga bro
Över hav av bitterhet, över ödsligt  nattkvarter
Vacker den som är sårbar, vacker den som ser
Du är vacker  Isabella, som ett rådjur i skogen
Som en stjärna på himlen, som en flicka  mitt i natten på krogen
Som äppelträdgårdarna i maj runt Kivik
Som vinden, som regnet, som själva livet

Tillbaka i finska skogar? Nä 2,5 mil om Ystad!

Tillbaka i finska skogar? Nä 2,5 mil om Ystad!

Sydkusten vid horisonten

Sydkusten vid horisonten

IMG_1037 IMG_1034

Bisquit föredrar löpning framför cykel och simning.

Bisquit föredrar löpning framför cykel och simning.

IMG_1029

 

 

2 thoughts on “Snölöpning istället för vårcykling!- Im a runner

Kommentera

