Trött fet och 40?- Morgonpass med Pasi Salonen

Jag är inte fet. Jag är inte 40. Däremot är jag ganska trött!

Igår lyssnade jag på Pasi Salonen, som är triatlet. Han är svensk mästare, VM-trea  samt Europa-mästare i sin ålderskategori på långdistans triathlon. Han berättade om sin karriär och att sätta stora mål och att våga drömma. Han pratade om att bestämma sig om var du VILL och vart du INTE vill och om vad du mår bra av att göra. En intressant reflektion är att ”kliv ur dig själv och heja på dig själv”. Har ni testat det? Jag testade det senast i förra veckan. Vid ett tillfälle stod jag bredvid målet i Tornio och såg hur jag gick under målbågen. Personligen kör jag ännu mer med visualisering- jag hade sett målbilden från Tornio på nätet och den bilden hade jag i huvudet hela tiden under tiden som jag körde.

Pasi pratade ockå om att hitta ett ”recept”, att våga dra i handbromsen och fundera på vad som är sin egen citronpaj. Jag ska förklara;  Pasi berättade att vi en tävling hade han ätit sin brors hemgjorda citronpaj 90 min före start. Tävlingen gick kanon. Vid nästa tävling följde han samma linje och hade med sig citronpajen. Han menade att tex ett pass går bra ska man gå tillbaka och se vad man har gjort rätt. Känns det igen? Det kunde ju varit Alvars ord! Han säger ju alltid att jag ska tänka bakåt, vad har jag gjort/ätit, vad kan ha påverkat mitt bs? Jag fick en ahaupplevelse till- Linn-kicken! Pasi pratade om hur han kom helt rätt in i tävlingen pga citronpajen . Det är ju just detta jag menar med Linn-kicken! Tänk om jag hade kunnat mäta exakt bs hela tiden när jag simmar. Jag har beskrivit den förr- jag har döpt den efter Linn, 10 år som ska ta OSguld 2020. Linn-kicken är ett stadie där kroppen bara flyger på och är stark och kraftfull!

Löpskola

Löpskola

Stretchövning

Stretchövning

IMG_0982

Pasi pratade också lite kost och bs-värde. Intressant. När han betonade vikten av en bra frukost sa han samtidigt.”Man kan äta sig till diabetes”. Jag kunde inte vara tyst utan sa högt och tydligt, ja TYP 2. Efteråt jag jag fram och förklara skillanden för honom mellan diabetes typ 1 och typ 2, jag hoppas han förstod vad jag menade. Det är, åtminstonde för mig så viktigt att lägga till typ 2, för typ 1 kan jag inte äta mig till. Jag är, som alla andra, bara totalt oskydligt drabbad! En träningskollega har skrivit på min FBsida” Vilken cool sak att göra, det är nästan så jag blir sugen på att lära mig åka skidor bara för att testa själv”. Det är inte skidåkningen som är huvudutmaningen, det är diabetes typ 1 som är det stora problemet……

I morse var det löpskolning vilket var väldigt givande, vi fick lära oss olika knep för att springa mer med framfoten istället för hälen. Kul och inspirerande!

Kommentera

