Border to border- dag 6- Jag åker inte buss i Finland när jag betalt 25000- MÅL!!!!!

Förstår ni känslan? Solen hade precis gått ner, skidorna RUSAR i de snabba spåren på Tornio älv och jag SKRIKER till mig själv; KÄMPA JOSSE, kom igen, HELA VÄGEN IN! På andra sidan älven ser jag hotellet och skylten ”MAALI” och några personer. Jag TRYCKER till med stavarna igen och VRÅLAR JAAAAA och susar de sista metrarna!

MÅL!!!!

MÅL!!!!

OFATTBART! Jag, som inte har kört en meter skidor för tre år sen och inte hade en aning om vad diabetes typ 1 var, hade nyss klarat av den enorma mängden av 440 km längdskidor, det är som att köra från Helsingborg till Nyköping! PÅ SKIDOR!! (Ett av ”mina diabetesbarn” bor i Nyköping, det är som att köra skidor till honom! Men jag gjorde det, jag kämpade genom snö, genom kyla och mot min värkade kropp!

Fördelen är att jag har inte haft ont, ont som i skada, men har varit väldigt trött och sliten ibland. I går natt var jag hög ( 19 i bs) så då tog jag ( för mycket) insulin och startade således för låg i går morse. De första 20 km gick upp och ner i skogen, det var -25 grader kallt och jag körde ensam. Pumpen skrek och jag igonerade den, trots att jag visste att jag borde kolla bs och se vad den ville. De första 20 km tog mig 3,5 timme, vilket är vansinnigt långsamt! Snöskotern (som körde sist och plockade bort skyltarna som visade vägen) kom i fatt mig flera gånger. Vid 20 km fick jag en grillad korv, russin och vatten och frågan ”är du trött”? Ja. vill du åka bil? Ja men det ska jag inte, jag ska fortsätta och bita ihop! ”Good attitude!”

Tack och lov var det vindstilla och solen sken. Vid 40 km efter över sju timmars LÅNGSAM skidåkning kom jag fram till Kallinkangas, skidstadion i Kemi. Innan dess hade jag korsat älven vid Kemi. Väldigt vackert, tyvärr var jag lite för trött för att uppskatta hur vackert det var. men tack och lov hade jag sinnesnärvaro att ta ett par kort. Vid skidstadion stod bussen och väntade på mig och den var helt tom så när som på min väska. Busschauffören hade uppenbart koll på mig och mina saker! Efter 1 liter långsam sportdryck var det dags att ÖKA lite, middagen började ju kl 19!

IMG_0903 IMG_0904 IMG_0916 IMG_0917

Spåren var snabba, hårda och isiga och jag bestämde mig för att staka så länge det var fina spår, jobbigare, men kunde då öka tempot från 10-15 min per km till 5-7. Det skulle visa sig vara fina spår i princip hela vägen av de resterande 35 km…….vid 11 km kvar väntade bussen igen, chauffören kom ut med min dricka och solen började dalen. Jag fick frågan igen, för sista gången” do you want to go back by bus”. Återigen svarde jag ”no, im not in Finland to go by bus”. (Jag har med mig två bitar plast [läs skidor] för 5500 resp 6500 kr. Övrig utrusning är cirka 15000 kr + flyg och själva kostnaden för loppet gör att jag är uppe i minst 25 000 kr.)

Vid stoppet kollade jag min telefon och hade fått ett SMS från Jussi (”min förlöpare”) som skrev ”antar att du inte kollar telefon under tiden som du kör så jag gratulerar dig lite i förväg, super duper fantastiskt hjältedåd bragdmedalj, kämparglöd järnvilja pannben och sisu” Mitt svar blev ”jo 11 km kvar, så vänta lite”…….. Jag hade även fått ett från Alvar och ett från en träningskompis Jerry, ÅH vad ni peppade mig grabbar! :).

Därefter var det ”bara” att staka på älven, hur det gick, ja det har ni redan läst! Som Jussi smsat mig tidigare; ”känslan när du närmar dig mål kommer upplevas som lätt religös nör du inser vad du har gjort, att du har klarat av det”. Border to border har jag verkligen upplevt som Finland ska ; otroligt trevliga hjälpsamma människor, ni minns väl ”MacGyver-finnen” som fixade mina solglasögon som höll (och kommer reklameras i morgon..) Alla volentärer som fixat och trixat och hjälpt till, järnkollen som uppenbart alla har haft på vem jag är, magiskt! Vid en station sa en volentär ”Josefin Palmen, Helsingborg, welcome” och jag hade ingen aning om vem han var. Jag har ju som bekant legat sist nästan hela tiden men det har varit idel glada miner när jag kommit en till två timmar efter alla andra och en volentär står där endast för min skull. Jussi bekräftade igår igen att organisationen hade haft järnkoll på mig under ”vasaloppet på finska- 41 grader distansen. Skoterföraren hade fått order om att inte lämna mig utom synhåll pga min diabetes typ 1. Underbara fantastiska människor! Amerikanarna är roliga och har gett mig massor med komplimanger ;”You are an animal Josefin”, ”you are a strong double poler” och ”you are an amazing inspering person and I want us to keep in touch”. Även tyskarna , finnarna och ryssarna har puschat och stöttat. Christian från München sa ”du bist ja aber doch vansinn”.

Det absoult jobbigaste har varit kylan. (Å andra sidan hade nog snö och blåst och varmare väder varit ännu värre) I kombination med mycket vätska är det så otroligt jobbigt att dra av alla kläder när det är mellan minus 10-40 grader kallt! Mitt bs har , som ni sett hoppat upp och ner, som lägst cirka 3 och som högst HIGH, av sju dagar har jag haft EN bra dag. Mycket kvar att lära fortfarande alltså. Igår kväll frågade Anitta, ansvarig för Border to border om de fick länka min blogg till Border to borders hemsida. Det blev jag väldigt stolt och glad över, så klart går det bra. Många deltagare har varit så imponerade av min ”sisu”, Jussi (som har finska föräldrar) översätter ordet med ”finskt jävlar anamma”, kanske ett annat ord är JÄRNVILJA :)?

Jag hoppas verkligen att jag kan inspirera och motivera till idrott och rörelse både för diabetiker och icke-diabetiker! Det har varit en oförglömlig vecka, med nya vänner och människor jag alidrg kommer glömma. En av den är ”den ryska björnen” som körde i t-shirt när det var minus 22 grader…. Vasaloppet 2014 tog slut på 11 minuter i morse, men misströsta inte, skidåkningen i Finland är FANTASTISK och jag har sett och upplevt så mycket. Nu blir det till att hem och ladda batterierna för att åka på jobbresa till Maldiverna- jobbigt på ett helt annat sätt!

Jag vill framföra mitt varmaste tack till:

  • Anders Wifvesson – Team Sportia Helsingborg fin utrusting & råd om lager på lager
  • Rubin Medical –  Karl-Johan, Henrik och  Eva mfl för alla råd och en suverän produkt!
  • Telia HBG – Kicki Bergström
  • vänner & släkt- Mackis, Frida, Anders, Emma, Ulrik, Susanne, Jenny  mfl
  • alla ”diabetesvänner” -Åsa, Jenny, Mona, Martin, Linda/My, Linda, Johanna och Susanne -listan kan göras SÅ LÅNG!
  • Anna Sjöberg- AnnaPs linne är FANTASTISKT
  • IFK Hbg – Magnus L, Andreas, Jimmy, Göran ( som väckte tanken på B2B) med flera
  • Carina i Sunne -Jag har ätit mer än 15 påsar skumtomtar den gångna veckan
  • Tina -Infucare snabba svar på frågor om Dexcom
  • Sally Hafdell – Dina hemstickade sockar har hållt fötterna varma i många temperaturer
  • Diabetesforum på Facebook – TACK för alla ”heja på- du fixar detta”
  • Deltagare & voluntärer – Border to Border 2013 ”Rajalta Rajalle-Hiihto ”RR4”

Slutligen vill jag tacka två personer lite extra, ni har gjorde den 450 km långa skidfärden så mycket lättare;

Jussi :

”Min förlöpare”, som hittade min blogg när han själv skulle köra Border to Border. Jag frågade Jussi och han hade diabetes och fick till svar” vad jag vet har jag inte diabetes” Nä tro mig Jussi, det skulle du märka! Jussi har peppat mig med sms, gett tips om banprofil, var jag ska ta det lugnt, var jag kan öka. Jussi har dessutom en fantastisk humor. Igår skickade jag ett meddelande på skoj och sa” hur ska jag nu klara mig utan dina råd inför dagen” och fick följande svar (när jag skulle flyga hem) :

Nu när du flyger ska du ha rånarluvan på, stavarna på och fickorna fulla av saltgurka, frysta apelsiner och kallvalla. Vädret där uppe är kring 40 minus, stigning i början och sen rätt flackt till slutet där du får en fin utförslöpa….

Alvar som jag pratade med igår kväll och som vanligt inte tyckte han gjort någon speciellt…..när jag sa att jag aldrig hade klarat det utan hans hjälp sa han att det hade jag visst det. till slut fick jag honom att ”gå med på” att hans ständiga sms-närvaro och råd i att bolla tankar kring diabetes och träning var bra för mig. Jag har sagt det förr och jag säger det igen ”Alvar, du är det bästa med mina diabetes!”

Rånarluva, skumtomatar, Alvars råd, "utanpåvantar och AnnaPS-linnet samt med bs-mätare

Rånarluva, skumtomatar, Alvars råd, ”utanpåvantar och AnnaPS-linnet samt med bs-mätare

Mina ko/renskor vid flygplatsen, Uleåborg- jag flög hem i dessa pga skoskav!

Mina ko/renskor vid flygplatsen, Uleåborg- jag flög hem i dessa pga skoskav!

 

JAG ÄR EN GRÄNS TILL GRÄNS KVINNA!!

IMG_0922

 

 

 

16 thoughts on “Border to border- dag 6- Jag åker inte buss i Finland när jag betalt 25000- MÅL!!!!!

  1. Blir så glad och inspirerad av att läsa om din skidresa! Sjukt bra kämpat och ett stort grattis till ett grymt jobb!

  2. Härlig läsning för en icke diabetiker och grattis till en otroligt fantastisk prestation. Men det blev inga Evertsbergare…. Lite besviken är jag på det 🙂 🙂

    • Tack för ditt stöd Magnus! Du ska veta att jag tänkte Evertsbergare sista dagen, när man åkte sicksack i skogen….[Magnus vurpade på Vasaloppet och bröt nyckelbenet vid Evertsbergsbacken]

Kommentera

