Border to border- dag 5-Hur lång är en finsk kilometer & thank you Anitta Jaakola!

Please note the text in English further down.

En finsk kilometer är kortare än en svensk, ibland. Men oftast är det längre, MYCKET längre. Idag sa programmmet att vi skulle köra 46 km i flack terrräng. Första stoppet skulle vara efter 18 km. Då var jag hungrig och pumpen hade pipit ilsket ett bra tag. Efter dyga 19 km öppar skogsspåret upp sig och där är en eld och vi får grilla korv. MUMS! Jag mecklar fram bs-mätaren i den ”bara” – 10 grader kalla kylan. 16,9. Suck! jag tänker på Andreas ( i IFK, som säger ta bara 1 E i taget) och tar 2E, äter två korvar och några bitar choklad och tre skumtomtar. Jag kör vidare. Det är sol och ingen vind med skidåkning på flacken blir ganska långtråkig. Jag kör själv en del tills jag hinner i fatt det spanska paret. Det visar sig att de inte alls är något par utan har familjer var och en på sitt håll. Sergio hörde talas om loppet för fem år sen, han har gjort ironman på Lanzarote. För ett år sen berättade han om loppet för Susanna och de köpte rullskidor. De var i Andorra för några veckor sedan, köpte sina skidor och är nu här! Helt fantastiskt! Framför allt Susanne är en hjälte, hon kämpar som ett djur! De har haft några dagar på skidor innan de gav sig i kast med B2B och KYLAN! Jättetrevliga bägge två. Här är fem trevliga amerikanare med, från Montana och Idaho. Kelly är ett par år äldre än mig och ”grabbarna” är mellan 55-65.

Gererellt sett är jag en av de yngsta. Johan  från Solna är 26, han är yngst av oss 86 deltagare. Spanjorerna är i min ålder och några ryssar och tyskar. Majoriteten av deltagarna är över både 50 och 60 år. 22 finnar, 31 tyskar och 18 ryssar är också här varav en tysk, Wolfgang kör sitt 12:e B2B!  En del är här ensamma, en del i par och några som en gruppresa( läs många tyskar.)

Skidåkningen gick fortsatt segt efter korvgrillningen.Pumpen pep igen och jag stannade och kollade och då stod det HIGH. Jag tog 4E och körde vidare. När jag hade 5-7 km kvar kändes det som jag var låg och jag gjorde ett stopp igen. Jodå, stand alone visade nedåtgående trend och pumpen hade ju larmat. Jag tog en Snickers och några tomtar, vi skulle ju ”bara” köra 46 km idag och hade sett något i programmet och kaffe och kaka två km före ”mål”. Någon hade skrivit CAKE i snön och jag ville bara komma fram. Min Garmin visade 43 km och jag såg så mycket fram emot den där kakan! Men det enda jag såg var snö, snö och skog och sol och ingen kaka!! När jag hade kört 48 km började jag bli både irriterad och trött. Det är sanslöst hur man forcerar kroppen efter EXAKT hur långt det är kvar. Vid 50,5 km hade jag så äntligen gjort dagens distans- på finska 46 km!  Inatt bor i en i fd skola och kommer sova på madrasser och filtar. Jussi,min ”förlöpare” blev klar idag, han är ju två dagar före mig. Jag kommer sakna hans sms med kommentarer!

nu är frågan hur jag ska lägga upp strategin de två sista dagarna, 60 resp 65 km. EN dag har jag haft bra bs under hela etappen. Jag tror jag ska testa att ta ”normal” bolus i morgon bitti och hellre äta lite efter 20-40 min in i åkningen. Nu har jag haft flera dagar med bs på över 25 och det är så slitigt för kroppen.

Today I asked Thomas, our guide, why I wasn´t taken off the track yesterday. ”Who shall I say thank you to?” Anitta Jakola, Thomas replied. The service stations called her and asked about you! Aniita, how knows why I do this skiing tour had replied: ”as long as Josefin wants to go on and as long a the snow mobile man are keen to follow her its ok with me”. Thank you so much Anitta, it did mean a lot to me to do the full distance, the diabetes will NOT make me give up! THANK YOU 🙂

IMG_0825

 

Kommentera

