Border to border -dag 4- Vasaloppsdistans på finska= 41 grader!

Idag har jag KÄMPAT! Min kropp har SLITIT.

I morse vakande jag med perfekt bs, 7,4,legat jämnt och stablit hela natten. Efter frukost (omlett, ägg, korv och köttbullar) körde bussen ner för berget och vi började vår väg till Rauna, 88 km bort. I dalen var det MINUS 41 grader. Så kallt har jag aldrig upplevt förr, än mindre åkt skidor i. Jag hamnade snabbt på efterkälken och hann bara ikapp det spanska paret några gånger. Mellan 30 och 50 km kämpade jag hårt mot kroppen och bs, låg på 26 vid 18 km och tog insulin. Stand alone systemet hängde inte med på bsökningen och stog på 10 när jag hade 26. Pumpen sa 20. När jag kaliberade stand alone systemet ville det inte vara med alls. Intressant är att kylan inte är något problem för standalone systemet utan det är mina bsuppgångar den inte fixar.

Jag tog för stor dos insulin, FÖRLÅT Andreas, du har sagt jag bara ska ta 1 e i taget och jag tog 4,5 E i ett svep) och sen ORKADE jag inte kolla bs trots att jag hörde hur Alvar sa i huvudet till mig gång på gång, ”du måste kolla bs manuellt Josse.” För icke-diabetiker är svaret givet ”men var inte så lat då utan ta ditt bs” men när det är mellan -20 till -40 grader ute så är ta av mig handskarna det sista jag vill!!! Under ett antal kilomoter VRÅLADE jag både Alvar, Andreas, Anna ( tack och lov kände jag pumpens vibrering tack vare linnet) och Jussi  ( min förlöpare) namn ut i den finlänska vildmarken. Alvar sa igårkväll att han hörde något vrål från nordost 🙂

Vid 50 km var klockan redan 15 och det spanska paret hoppade in i bussen. Jag kämpade vidare och efter lite soppa kändes kroppen bättre. Att kissa blev ett jätteprojekt som jag drog mig för så länge som möjligt. Jag tvigade mig dock att dricka minst 4 muggar varmt vatten på varje station. 16.45 hade jag 24 km kvar och det är sagt att man inte får åka vidare efter kl 17. ”But its not 17.00 yet, do you want to go on? sa tjejen i stationen.

Vid 11 km kvar till Rauna var klockan en bit över 18 och det började bli mörkt. Jag lyckades hävda med bestämt röst att jag skulle fortsätta. Mannen i stationen sa, ” its going to be dark, go with the bus instead” Nä tänkte jag,om jag nu gör detta för att samtidigt se om det går att dra in pengar till diabetesforskning så måste jag KÄMPA vidare. Jag kan ju inte bara lämna kva diabetsen och sätta mig utan den på bussen eller hur? Kylan och mörkret blev tätare och kallare och den sista timmen var det becksvart. Tack vare hårda höga skidspår som ”styr” skidorna behövde jag inte se något. Det kunde jag inte heller för solglasögonen, som skyddade ögonen  mot vinden var helt igenmurade. En snöskoter följade mig på avstånd och i takt med att det blev helt mörkt kom den närmre. Vi kom över ett krön och jag skrek JA ut i vildmarken för jag såg ljusen från Rauna. Men det var lågt till dem, de var mer än 5 km kvar.  Jag dubbelstakade allt jag orkade,helt enkelt för att håll värmen. Temperaturen var nere i -18 grader. Kroppen skrek och protesterade men jag TRYCKTE på med stavarna. Jag kom ner till floden 8 fick jag veta sen) och stakade mig fram till hotellet. Jag har idag kört 88 km skidor med kallaste temperatur på – 41 grader ( tydligen nytt köldrekord) och varmaste på crika -15. Det tog mig över 12 timmar och jag är nog mer trött än jag var efter min Ironman. Intressant är att jag inte ändrar basalen och kommer in på 8,8 efter mer än 12 h konstant åkning!

När jag kom in i receptionen med skidorna i handen satt alla och åt. En del av dem hade bara åkt delar av sträckan, en del hela men varit framme tidigare. När övriga deltagare fick syn på mig och förstod att jag kört skidor hela tiden applåderade samtliga och flera kom fram och kramade om mig. I morgon är det tack och lov ”bara” 45 km. Det blev inte så många bilder idag pga kylan!

 

rummet  i Syöte

rummet i Syöte

Den ryske björnen, han som kör i t-shirt med sina 9 mackor

Den ryske björnen, han som kör i t-shirt med sina 9 mackor

- 41 grader.......

– 41 grader…….

IMG_0790 IMG_0791 IMG_0792 IMG_0793 IMG_0794 IMG_0795 IMG_0796 IMG_0797 IMG_0798 IMG_0799 IMG_0800

Pinncale desert på finska ( orginalet ligger i öken i Australien)

Pinncale desert på finska ( orginalet ligger i öken i Australien)

IMG_0802 IMG_0803 IMG_0804 IMG_0805 IMG_0806 IMG_0807 IMG_0808 IMG_0809

finlänsk ärebåge

finlänsk ärebåge

IMG_0811

lunch med spanjorerna

lunch med spanjorerna

IMG_0813 IMG_0814

86 km senare!

86 km senare!

11 thoughts on “Border to border -dag 4- Vasaloppsdistans på finska= 41 grader!

  1. Du är inte dålig du !
    , vi har mellan 14-16 grader om nätterna, tycker det ärkallt, lycka till med resan. KRAM Sally

  2. Pingback: Läs Josefins text: Border to border…

  3. Helt sjukt imponerad av din vilja och styrka, fantastisk läsning och bilder. Fällde en tår idag, detta berörde mig verkligen. Kämpa vidare och ha det bra. Fortsatt lycka till och vi är många som följer dig och hejar på dig!

  4. Du är helt sanslös kära Josefin! Vilka prestationer du radar upp! Hoppas att inte huvudet å ditt sinnesjuka pannben (får det plats något annat än pannben?!) gör att du kör över din förmåga och tar ut dig alldeles. Det är värt att kämpa, speciellt med dina mål, men det är inte värt vad som helst. Men för tusan kämpa på, ha skoj och förfrys dig inte! Snart är du i mål!

  5. Hej Josefin,
    Jag såg ditt föredrag i Malmö på Världsdiabetesdagen och har följt dina äventyr på bloggen sedan dess.
    Jag är så imponerad av din träning och din målmedvetenhet, oavsett om det på land eller i vatten eller som nu på snö.
    Du inspirerar verkligen!! Barndiabetesfonden Skåne har fått in 500 kr till på kontot tack vare dig. 🙂
    Lycka till med avslutningen av B2B!!
    Hälsningar Maria

Kommentera

