Border to Border day 3- ”scenic route” & löfte för år 2028

Om Nils, Hannah, Linn, Matilda, Victor  och/eller My (som alla är mina ”diabetesbarn”) vill köra ”Border to border” år 2028, snälla påminn mig om att jag härmed har lovat att följa med.  Det är SÅ VIKTIGT att inte finna några begränsningar bara för att man har diabetes typ 1. Det har en (ursäkta uttrycket, men det stämmer så väl) ”jävligt klok” man lärt mig. Ni kan ju räkna ut vem! Han lever efter devisen att ”diabetes har aldrig hindrat mig från att göra något som jag vill”. Idag har någon skrivit i snön bredvid spåret ”SKIING IS A DREAM” och det är så sant. Om någon hade sagt till mig för tre år sen ”Josse, inom tre år kommer du ha fått diabetes, gjort en svensk klassiker, åkt Vasaloppet ytterligare två gånger, kunnat titulera dig Ironwoman och gett dig i kast med utmaningen att köra på två bitar plast genom Finland” hade jag sagt; OMÖJLIGT! Men det omöjliga är inte längre omöjligt, det är både möjligt och hittils genomförbart. Alvar är svårflörtad, men även han skulle nog bli lockad av denna magiska skidåkning så om någon ovan vill följa med om 15 år ska jag göra mitt bästa för att försöka övertyga honom att haka på! Om jag får 15 år på mig borde jag kunna hitta sponsorer med, för detta är ett dyrt äventyr för mig. Men det är värt det, skidåkningen är gudomlig och min självkänsla stärks. Jag vill, jag kan, jag vågar! 🙂

Idag har bs legat mycket bättre, mellan 5-13 under hela skidåkningen. Jag har inte druckit någon saft utan kollat bs manuellt. Kl 8 låg jag på 10, 9,20 på 5,7,11,20 på 9,7, kl 14 på 10  och när jag var klar kl 17 låg jag på 14.3. Jag ser en trend och det är att jag brukar sluta dagens pass ganska högt.( Idag tog jag därför insulin så fort jag var klar. Det är alltid mat så fort man vill. ) Idag har jag ätit skumtomtar, ett Snickers, två kokta ägg och druckit en himla massa vatten och kaffe med mjölk. Kanske har jag hittat något som funkar?

Imorse var det -22 grader när vi gav oss av och jag hade förstärkt klädseln med mitt lila bambu-underställ ( samma som jag hade på västbilden igår). Jag ska ändra lite i morgon, då ska det vara ännu kallare. Då kommer jag prova att ha AnnaPslinnet direkt under jackan, pumpslangen går ju innanför och jag hoppas att bs-mätaren ska vara tillräckligt varm av kroppen, den sitter ju med i linnet. Jag har ett vätskebälte, Craft, med flaskan på ryggen. Jag har en plastflaska vilket kan tyckas idoitiskt när det är minus 15-25 grader.  Den har jag i en raggsocka vilket gör att den värmer ryggen och mitt midjebälte som jag också har på ryggen. På så sätt är ryggen alltid varm vilket är väldigt skönt.

Idag har vi bland annat kört genom Syöte nationalpark som har gamla träd, grundad år 2000, 300 km2. Skidåkningen är absoult världsklass, det är så svårt att finna ord. Engelskans ”scenic” beskriver bra det vi upplevt.  För er som åkte Vasaloppet i fjol, så är detta ännu bättre. Hårda isiga ”höga” spår! Med höga menar jag att kanterna är hårda och det är lätt att stå på, spåren gör att man inte trillar 🙂 . Mina superlativ räcker inte till för naturen, för spåren, för solen, för granarna!Min nakna kärlek till idrotten och naturen hoppas jag har kunnat fångas lite på fotona, annars får de tala för sig själv!

Glöm inte att peppa mig, i morgon ska jag göra ett finskt Vasaloppet, sträckan ska tydligen vara 88 km, jag ska försöka att glömma bort att jag redan kört 270 km under den senaste veckan……

Sätt in en slant på Barndiabetesfonden Skånes bankgiro 818-8864 och märk insättningen med ”Border to Border-Josses järnvilja” Alternativt kan du smsa in 50 kr på telefonnummer 729 29, skriv  HOPP som text.Skriv gärna på Facebook/Twitter /min blogg vad du heter och några goda råd till mig i spåret!

Mina skidor med Rubin klistermärke så jag ska känna igen dem, med mina fötter!

Mina skidor med Rubin klistermärke så jag ska känna igen dem, med mina fötter!

IMG_0742

MacGyverlagade glasögon

MacGyverlagade glasögon

IMG_0744 IMG_0745 IMG_0746 IMG_0747

Johan  och Roland Falk, Solna

Johan och Roland Falk, Solna

Tre svenskar

Tre svenskar

En ryss som tycker det är varmt med - 22 grader

En ryss som tycker det är varmt med – 22 grader

IMG_0751 IMG_0752 IMG_0753 IMG_0754 IMG_0755

Nya skidvänner från Lanzarote

Nya skidvänner från Lanzarote

Grattis Anna på födelsedagen!

Grattis Anna på födelsedagen!

IMG_0758 IMG_0759 IMG_0762 IMG_0763 IMG_0764 IMG_0765 IMG_0766 IMG_0767 IMG_0768

Jussi, jag hittde dig :)

Jussi, jag hittde dig 🙂

IMG_0770 IMG_0771 IMG_0772 IMG_0773 IMG_0774 IMG_0775 IMG_0776 IMG_0777 IMG_0778 IMG_0779 IMG_0780 IMG_0781 IMG_0782 IMG_0783

Dagens pass

Dagens pass

IMG_0784

10 thoughts on “Border to Border day 3- ”scenic route” & löfte för år 2028

  1. Bra jobbat! Barndiabetes fonden har pengar ♥ Hur många är det som kör i ”Din” grupp, RR4?
    Det var faktiskt snöstorm på Österlen i söndags! Lantbrukarna hade smått planerat förberedelser för vårbruk, men det blev en vända i snösvängen i stället.

  2. Jag såg nu att det var 86 stycken. Ser Du många av dem i spåret – startar ni samtidigt på morgonen?

  3. Vilken härlig skidsemester du har Josefin.
    Härliga bilder och en intressant blogg.
    Man blir lite avundsjuk! 🙂
    Det här fixar du lätt. 😉

  4. Härliga bilder!!!! Man blir lite avundsjuk 🙂
    Så härligt att bs är bättre idag. Kram och bra åkt!!!! ❤

Kommentera

