Border to border- dag 2- tokhög på 35 km finsk järnväg

”Did you hear the bad news in Sweden today”, sa Jack, en av amerikanarna i morse. ”Princess Lilian past away yesterday”. Ibland kan man vara någonstans och få veta något och inse att ”jag kommer aldrig att glömma vad jag gjorde då. Prinsessan Lilians död kommer jag alltid förknippa med en amerikan i Finland och gnistrande vacker snö.

Idag började spåret några km utanför Kuusamo vid ett järnvägsspår. Järnvägen byggade under kriget av finska kringsfångar och är mer eller mindre spikrak på flacken i mer än 30 km. Bs visade på 8 när vi började och CGM:erna visade nedåtgående så jag blev inte förvånad när stand alonesystemet pep efter ett par km. Jag tog två skumtomtar och en Snickers och körde vidare i maklig takt.  Solen sken och det var bara 14 grader kallt, ingen vind. Fantastisk natur! Trots att jag är urusel på att diagonala för det går så sakta så gjorde jag det och tempot blev därefter- LÅNGSAMT. Vid första kontrollen, efter 12 km visade stand alone systemet fortfarande typ 8 och jag fick varm svartvinbärssaft och saltgurka. Vid 20 km låg bs på 7 och jag drack mer saft, åt tomtar och tänkte ”yes, nu jobbar kroppen”. Pumpen[s CGM] hade skrikt några ggr men jag körde på, stand alone visade ju att jag förbrukade det jag åt. Vid kontrollen tog jag av mig mina nya Blitzsolglasögon som jag köpte dagen före Vasaloppet och när jag skulle sätta på dem igen knäcktes ena bågen i två delar! Kasst! De måste ju tåla att användas mer än två dagar. En man vid kontrollen såg att jag gjorde ett misslyckat försök till att tejpa dem. Han tog glasögonen ifrån mig och sa ” I give them to my friend, he is like MacGyver, he got quick glue.” Några minuter senare kom mannen tillbaka och tog min sporttejp och än så länge håller glasögonen 🙂 . Handlingen genomsyrar hela arrangemanget, alla försöka göra sitt bästa för att hjälpa till. Många äldre finnar, som är volutentärer i kontrollanterna talar väldigt dålig engelska. Idag insåg jag att svenska funkar bättre. Vid 30 km, där bussarna väntade, mötte jag en man som pratat med Jussi. Jussi är, som jag nämnt,, ”förlöpare”, han kör Border to border två dagar framför mig.  Vid bussarna skrek pumpen igen och jag gick in i värmen och drog fram pumpen. 19,0 !! Standalone 8,8 !! Blodsockermätaren låg varm och trygg i AnnaPs linne. (Linnet är inte GULD, utan bättre, det är som de vita snökristallerna, detta linnet har helt klart DIAMANTstatus 🙂  Om ni vill ha mer info, maila info@annaps.com och märk  mailet ”Border to border linnet” så ska jag meddela AnnaPS att ge er mer info).

Blodsockermätaren visade 27 !!! Nä, det kan inte var möjligt tänkte jag och tog om bs. 27,3! Ok, jag var således TOKHÖG! Jag gjorde en snabb kalkylering och tog 5 E, åt laxsoppa, skumtomtar, vetebulle och en macka.

Jag måste bli bättre på att dricka, jag dricker för lite under passen. Problemet är inte att dricka utan när de lämnar kroppen….. Det är hur meckigt som helst att ta av sig ”utanpåvantarna” som sitter runt staven och sedan dra av sig alla kläder, dessutom är jag orolig att insulinslangen av misstag ska komma utanför kläderna när jag drar allt på mig igen. En vanlig km för jag på mellan 5-8  mi och en med kiss-paus tar 13 minuter!!! Grabbarna hade det betydligt lättare! Jag försöker i viss mån kompensera genom att dricka massor på kvällarna (vatten).

Efter 30 km ändrades spåret och gick upp och ner längs med kraftledningen för att avslutas med 6 km berg och dalbana i skogen a la Vasaloppet. Sanlöst roligt och jobbigt och otroligt vackert med eftermiddagssolen i den täta skogen. Jag har kört ensam stora delar av dagen och det enda ljud som hörs är knirrandet av mina stavar…och pumpen som skiker emellanåt…..

Här är två spanjorer från Lanzarote som kör ungefär i mitt tempo. De har berättat att de kör mycket rullskidor hemma. Vid 44 km tyckte jag att ”nu börjar det bli dags att bita ihop Josse och öka lite” så jag började staka. På så vis passerade jag nog 10-12 personer under senare delen av loppet. Jag kände av hur bs spelade mig ett spratt, vissa sträckor var jag hur stark som helst, andra orkade jag ingenting. Men skam den som ger sig, 60 km är avklarade och bs låg på rut 10 när jag var klar! Nu bor vi på hotel Herkko i Taivalkoski.

IMG_0712 IMG_0713 IMG_0715 IMG_0716 IMG_0717 IMG_0718 IMG_0719 IMG_0720 IMG_0721 IMG_0722

finsk toa

finsk toa

Finskt vägarbete längs med järnvägen...

Finskt vägarbete längs med järnvägen…

Snön är som AnnaPslinne- gnistrande som diamanter

Snön är som AnnaPslinne- gnistrande som diamanter

Skåneleden?

Skåneleden?

IMG_0729 IMG_0730

VARNING i snön, brant backe.

VARNING i snön, brant backe.

dag 2

dag 2

IMG_0735

Hotel Herkko, Taivalkoski

Hotel Herkko, Taivalkoski

Utsikt från hotellrummet

Utsikt från hotellrummet

Dagens väst-stickade av Sally på Gotland. Missa inte skorna.....

Dagens väst-stickade av Sally på Gotland. Missa inte skorna…..

17 thoughts on “Border to border- dag 2- tokhög på 35 km finsk järnväg

  1. Du är duktig ❤ fasen va jobbigt att åka med blodsockret högt. Konstigt. Man blir så orkeslös. Imorgon hoppas vi det blir bättre!!!
    Kram!

  2. Jupp, ”order” från ‘Alvar är att kolla bs manuellt och dricka mina saft. Utan hans råd hade detta aldrig gått! Det är få förunnat att ha en Alvar 🙂 kram och vi måste ses snart!

  3. Härlig läsning o härlig skidåkning!! Hoppas
    ditt blodsocker håller sig bättre i morgon.
    Kämpa på!! 🙂

  4. Gött att läsa! Blir bra sugen på att åka nästa år 🙂
    Du nämde att de har en förlöpare, har den även en efterlöpare eller är det räkning vid alla kontrollerna? Borde väl kännas lite läskigt att åka så ensam ifall det skulle hända ngt?

  5. Kämpa på! Det ser verkligen härligt ut. Det är så svårt med diabetesen ibland (eller för de mesta!). Sen Peter och Johan la om mina doser på lägret har mitt insulinbehov minskat 20-30%. De minskade mitt långtidsverkade från 40 till 32 med tanke att öka på måltidsinsulinet lika mkt. Istället har jag fått minska de också… Knepigt! Det finns med andra ord inga facit för oss diabetiker!! Kör hårt och njut av den vackra naturen:)

Kommentera

