Border to border -day 1- två bitar plast för 6000 kr

Jag tejpar även tårna, annars river naglarna sönder Sallys hemstickade sockar

Jag tejpar även tårna, annars river naglarna sönder Sallys hemstickade sockar

Ryska gränsen- start Border to Border

Ryska gränsen- start Border to Border

IMG_0671

IMG_0680

IMG_0682

IMG_0686

IMG_0694

IMG_0696

IMG_0698

IMG_0705

Dagens distans ( + lite till glömde starta klockan vid ett stopp)

Dagens distans ( + lite till glömde starta klockan vid ett stopp)

När vi kom fram efter 62 km hade allt bagage burits in i värmen :)

När vi kom fram efter 62 km hade allt bagage burits in i värmen 🙂

Kuusamo spa hotel

Kuusamo spa hotel

IMG_0710

Två bitar plast ska ta mig till Sverige. Jag är ju på min all-inclusive semester i Finland, det enda man måste göra själv är att ta sig framåt. Det gör jag på två bitar plast. Rätt coolt eller hur att ta sig fram 440 km på två bitar plast, dvs skidor. Det är ju fullständigt vansinne egentligen- idag har jag kört 62 km. Jag minns en tur som jag var på i Australien för några år sen- där sa chauffören ”Today we are going to drive the size of England”. Detta ger ungefär samma känsla. Ofattbara 440 km ska brytas ner i kortare distanser ( är 62 km kort??!!) och avverkas km för km.

Imorse började vi med att åka buss till den ryska gränsen. Vi är 86 personer från Ryssland, Finland, Tyskland,USA, Spanien ( 2 ) och Sverige (3) Mitt bs låg på mellan 8-10 på bägge CGM:erna (Dexcom bägge två) och jag hade i samråd med Alvar låtit pumpen så kvar på 4 och 15 och ändrat stand alone systemet i fickan till 5,5 på lågt larm. På så sätt skulle systemet i fickan varna mig innan pumpen innanför alla kläder började ”skrika”. Det var runt – 12 grader och jag hade på mig följande ;
underkläder, långkalsonger och varma tights, hemstickade sockar från Gotland+ en värmestrumpa utanpå. På överkroppen hade jag en sidenundertröja, bh, AnnaPSlinne, Craft sub zero lager 1 och IFKs skidjacka. Buff, rånarluva i ull och IFKs skidmössa samt handskar och dra utanpå-vantar. Således satt pumpen i AnnaPSlinnet och var skyddad och svårt att komma åt.

Vi började köra, jag var en av de sista ut. Tystanden var total, naturen mig övermäktig. En smalt spår går fram genom skogen och MASSOR med vit, vacker snö. Efter ett par kilometer bryts tystnaden av ett välbekant och väldigt irriterande ljud- pumpen skriker! Jaja, tänkte jag, strunt samma, jag kanske är låg, bäst att gardera mig, så jag tog ett par tomtar. Pumpen fortsatte skrika och efter 20 km, vid första stoppet tog jag fram den. ”CGMfunktion har upphört. Ring 001….och ett jättelångt amerikanskt nummer…och jag fattade ingenting. Gillade inte Dexcom att jag bara var 500 m från den ryska gränsen eller? Om detta hade hänt för ett par år sen hade jag blivit helt stirrig, men nu startade jag om CGMen och tackade min lyckliga stjärna för att Alvar ”tvingat” mig att ALLTID ha med en bs-mätare. Jag låg då på 17 i bs och tog 3E. (Då hade jag totalt glömt bort att Andreas i skidklubben sagt till mig att bara ta 1E åt gången….) Tillsammans med mina 3E tog jag ett Mars och körde vidare.
Sanslös natur, vi åkte genom ett parti gransar som såg ut som i en Walt Disney film. Idag har jag kört rätt mycket med ett par från USA och en kille från München. Amerikanarna slutar inte förvånas över att jag växlar hej vilt mellan tre språk.
Vid 14tiden låg mitt bs på 5,9 och jag tänkte att jag måste äta lite. Skumtomtar och ett Mars (åååhh vad gott med Mars) slank ner och vid ett stopp fick vi macka och köttfärssoppa med potatis i. Jag lät bli att ta bolusinsulin, tänkte blir jag lite hög så splear det ingen roll, kroppen jobbar nu ju. Döm om min förvåning när jag kan äta upp TVÅ påsar med tomtar och mat och bs ligger på 5.9 när jag har kört klart vid 17.00 tiden!! WOW!
Nu bor vi på Kuusamo Spa Hotel,vi har precis haft genomgång inför morgondagen. Jag ställde mig upp och sa först på tyska och sen på engelska att jag är diabetiker och att jag har glukagonspruta och druvsocker med mig. Jag är ju är ensma och skulle någon hitta mig yrandes något i en liten hög är det bra om mina medskidresenärer vet vad som kan vara fel på mig. Här finns ett badland, men mina badkläder är hemma och jag ska nog lägga mig istället. Nu gäller det att ladda mentalt att orka drygt 60 km till på två bitar plats i morgon!

Glöm inte att jag gör en insamlingn till Barndiabetesfonden, se torsdagens inlägg alt sök på Barndiabetesfonden på bloggens förstasida.

8 thoughts on “Border to border -day 1- två bitar plast för 6000 kr

  1. Åh vad duktig du är Josefin! Du är ostoppbar! Själv har jag gått en promenad på 5 km idag :-). Det är ganska kallt här också – just nu -13 grader här i stockholm kl 21.45. Lyckat till imorgon!
    Kram

  2. Tack för trevlig information och härliga bilder – nu känner sig föräldraskapet sig lite lugnare. Vi har en karta med sträckorna vid köksbordet och kan följa Dig. I Skåne blåser det förfärligt och är 4-7 grader kallt, så vi håller oss inomhus. Stor kram ♥

    • Idag ville inte bs alls, men banan var tack och lov flack-jag hade inte fixat detta utan hjälp av min vän norr om sommarstugan, det är HELT säkert!kram och spara kartan och krama B på lördag!

  3. Tjo!
    Nu har SW fundrat en stund…. Lite nyfiken på de andra deltagarnas uppladdning, och om det är några som har varit med förut? Hoppas du får en god tur idag med!
    Kram Åsa

  4. SW, här finns de som gjort detta 10 ggr och de som kör för första gången. Jag är en av de yngsta. Johan från Solna, 26, är nog yngst. Det spanska paret från Lanzarote har liksom jg en massa rullskidor men bara en dryg vecka på snö.

Kommentera

