Plan C för vasaloppstartnummer 16722

Lövhult utanför Nässjö

Lövhult utanför Nässjö

Mjukglasssnö, en fantastiskt solig eftermiddag i Nässjö, + 6 grader

Mjukglasssnö, en fantastiskt solig eftermiddag i Nässjö, + 6 grader

Peter Adolfsson sa under diabetesträningsläget i Sunne;
Ha alltid en plan B som diabetiker typ 1? Vad gör du om pumpen strular? Om insulinet fryser? Om blodsockermätaren strejkar?
Jag trodde jag hade en plan B eftersom jag har CGM i pumpen (Dexcom) och ”stand alonesystemet” Navigator inför Vasaloppet. Igår fick jag dock problem med Navigator, systemet ville inte hitta sensorn på armen och systemet ville inte ge mig några värden stora delar av dagen. I samråd med Abbott bestämde vi att jag skulle sätta en ny senor idag för att se om det skulle funka bättre med ny sensor. Under tiden, dvs igår började jag klura på en plan C. Om jag inte skulle gå igång Navigatorn behövde jag förlita mig på Animas Vibe:s CGM och blodsockermätaren Accu-chek mobile. Bsmätaren ska förvaras i AnnaPS linne och kommer således ligga långt inne bland kläderna. Navigator har ju även en blodsockermätare, ska jag använda den måste jag hålla stickor varma och ha med mig något att sticka hål på fingertopparna med. Det är min sista ”utväg” men den finns där 🙂

BLODSOCKERKONTORLL ÄR GRUNDEN FÖR ATT JAG SKA VÅGA IDROTTA, VÅGA TA I, INNEBÄR ATT JAG MÄTAR MIG ALLTID UNDER TÄVLINGAR.

Därför vill jag förvissa mig om att plan b,c och d funkar med 🙂 För att få fram pumpen snabbt om den ligger i linnet behöver jag en 110 cm slang. Normal slangstorlek är 60 cm, 110 slangen snurrar jag lätt in mig i. Således började jakten på en 110 cm slang igår, jag är i Småland/Östergötland och åker till Sälen från Jönköping torsdag kväll. På ett apotek i Linköpning fick jag mina misstankar bekräftade- slangarna är beställningsvara. Till slut fann jag en lösning, en skidkollega bor nära Rubin Medical som marknadsför Animas Vibe tar med sig slangar till mig. (Jag ringde Rubin och lät nog ganska desperat!)

Igår åkte jag skidor i mjukglass, åtminstone kändes det så. Det var 6 grader varmt i Nässjö! Mycket märkligt känsla att köra skidor i den värmen. Nu får vi hålla tummarna för att det smäller till och blir kallt i Dalarna till söndag!
I morse satte jag en ny senor till Navigator och nu funkar den utmärkt.För en liten stund sen hade inte Dexcom täckning, tack och lov kom den kom tillbaka efter 10 minuter. Summa summarium; ha alltid reservplaner!
På söndag kommer jag ha med mig Novorapid i insulinspruta (om pumpen lägger av) och jag kommer sätta minst två infusionset-  om en slutar funkar så har jag en till som redan är satt. På söndag kommer jag slåledes fyra (!) sätt att kolla bs, jag har planerat för ev pumpstrejk och ev strul med slangar. Nästa problem att lösa är resten av kroppen, låret är segare än vad jag vill och att valla rätt, men det är två helt andra historier!

Jag kommer ha med mig lite extra prylar in i startområdet, så skulle någon få problem på söndag morgon och ni ska köra, kontakta mig. Jag finns vid Vasaloppsstarten from kl 5 på söndag morgon 🙂

2 thoughts on “Plan C för vasaloppstartnummer 16722

    • Hej! Jag har ett linne från AnnaPS och en extra lång slang till pumpen 110 cm. På så sätt går det ganska snabbt att dra fram pumpen och bs-mätare kan vara varm hela tiden. Jag hade Craft Underställ, BH, AnnaPs linne och jacka, i den ordningen! Funkade kanon!

Kommentera

