”För att vara diabetiker är du väldigt frisk Josefin” & vad beställer Josse i baren i Tranås en tisdag kväll?

Idag har jag varit på årligt återbesök hos min diabetesläkare Johan på Helsingborgs lasarett. När han hade hälsat tittade han på mina armar och sa ”vad ska jag nu ta blodtryck?, där är ju upptaget”!  Han lyckades dock och jag tror han sa att jag låg på 70/120 eller var det 120/ 70? Jag varken minns eller vet, men han sa det var bra. Därefter ville han titta på mina fötter? FÖTTER sa jag, det brukar du inte göra.  Han kollade reflexer och stack lite på olika ställen och jag identiderade var han stack… Nä det är inget fel på mina fötter. Hur är det med min kolesterol då sa jag? Det ser bra ut, totalkolesterolet ligger på 5,1 ( riktvärde 5,0) , goda HDL 2,3 ( riktvärde 1,0-2,7) och det onda LDL på 2,9 ( ska vara under 3-2,5) . Han kollade även vad jag hade i bs när jag kom in till sjukhuset 24 maj 2010. Klockan 11,50 låg jag på 23,4 – inte så högt som jag trodde men kroppen var ju rätt van vid högt bs då. Nu fattar jag inte att jag gick omkring och kände mig skum i flera veckor utan att fatta VAD som var fel. Men visst, jag var ju i Australien och hade inte tid att klura så mycket på hur jag mådde.

Jag passade även på att prata lite landstings- och sjukvårdspolitik och Johan tyckte det lät som en bra idé att kontakta politiker. Den kan behöva se den riktiga världen med! Avslutningsvis sa Johan ”Du är väldigt frisk för att vara diabetiker Josefin”.

Nu befinner jag mig i metropolen Tranås, har haft en föreläsning här för resebyråkedjan Lingmerths med kunder. Gissa vad jag nyss bad om i baren på Badhushotellet? Just det, ett glas MJÖLK! Perfekt när jag ligger lite lågt!

I morgon kväll blir det Eksjö och i övermorgon Nässjö. Gissa vad jag ska försöka hinna med i morgon ? Jo ett besök på PÖLDER !  Tony Pölder är guru inom längsskidåksaffärsbranchenoch nu ska jag få komma dit!. Dessutom hoppas jag kunna hitta ett spår och träna lite fäste!

Idag var jag på HBG lasarett och fick Navigator installerad av Petrea från Abbott. Jag fick lära mig att sätta senorn själv eftersom jag måste byta den själv en gång före Vasaloppet på söndag. Navigator kaliberas lite annorlunda mot Dexcom. Navigator kaliberars 1, 2,10,24  och 72 timmar efter det att sensorna startas och håller i fem dygn.

Idag var jag på HBG lasarett och fick Navigator installerad av Petrea från Abbott. Jag fick lära mig att sätta senorn själv eftersom jag måste byta den själv en gång före Vasaloppet på söndag. Navigator kaliberas lite annorlunda mot Dexcom. Navigator kaliberars 1, 2,10,24 och 72 timmar efter det att sensorna startas och håller i fem dygn.

2 thoughts on “”För att vara diabetiker är du väldigt frisk Josefin” & vad beställer Josse i baren i Tranås en tisdag kväll?

  1. Härligt att se din positiva inställning trots din diabetes. Min son på 8 år fick sin diagnos för mindre än en vecka sedan. Jag befinner mig fortfarande i en känsla av overklighet och chock så det känns upplyftande att se att man med rätt attityd inte behöver begränsa sig så mycket. Jag har förstått att du reser runt väldigt mycket. Vi bor själva på Malta sedan 7 år tillbaka.
    Kommer du förbi hit någongång så är du mycket välkommen att höra av dig!
    /Jörgen

  2. Hej Jörgen! Tack för ditt meddelande. Ja det är en total chock, tro mig, jag vet! Har ni fått bra hjälp och råd på Malta? Kommer er son att ha insulinsprutor eller kommer ha gå över till pump? Tack för dina uppmuntrande ord. Nej, begränsa mig vill jag inte, däremot kräver diabetes en hel del planering och reservplaner. Tack så mycket, har aldrig varit på Malta så det ska jag ha i åtanke.

Kommentera

