”Josefin, om du kör Vasaloppet lite fortare[läs dubbelt så fort] så slipper du valla om tre ggr & skumtomteteorier med Stig Mattson, ”Linn-kick” och Helsingborgs Dagblad

Idag har jag diskuterat Vasaloppskost och taktik med Stig Mattsson, ”dietistgurun” från Selma Spa.  ”Vad har du tänkt att äta” sa Stig och ”hur och när ska du ändra basalen? Vad ställer du in CGM:en på?  Vad har du legat på i bs de två tidigare loppen?”

”Jag brukar köra med Snickers, långsamma kolhydrats-diabetesbars och kokta ägg” sa jag till Stig. ”Kokta ägg?” sa han och jag kunde nästa höra dels hur han tyckte jag var en utomjording, dels hur han tänkte så det knakade, ”är det för du tänker att proteinet omvandlas till energi eller hur tänker du”? ”Nä, jag äter ägg för jag är hungrig…….”

”Hur många skumtomtar ska du äta, har du tänkt på det? Är de skrymmande? Är det svåra att äta när du kör?” (Uppenbart äter inte Stig skumtomtar!) ”Nä sa jag, de blir stenhårda av kylan och de är jättegoda!”  Tillsammans kom vi fram till att jag ska äta 2 skumtomtar per 15 min med start i tidigast i Mångsbodarna, sätta både Nagivator och Animas Vibes CGM:er på lägsta nivå 6 och högsta nivå 12 och sänka basalen med 30 % cirka 7.15. Eftersom jag står i startled 8 eller 9 så kommer det ta MINST  45 min uppför backen. Stig rekommenderar att jag hellre är lite låg än hög, för det går snabbare att justera lågheten-”då tar du en skumtomte till”. Stig vill gärna ha mina kurvor från CGM:er för att studera mitt kostintag med ägg, skumtomtar och Snickers

Stig frågade just vilket startled jag var i och jag sa just nu ligger jag i 9, en minut från 8:an och jag har ett seedningslopp med mig så kanske jag kommer upp i 8. Det är då Stig fäller kommentaren;

”Ja, det är ju nackdelen med att stå där bak. Står man längre fram och åker fortare så slipper man ju valla om, då är det bara att åka”  Tack för den kommentern Stig, jag LOVAR jag ska tänka på dig när jag SLITER med dåligt fäste där bak i leden 🙂  [Stig har kört i elitledet och ledde Vasaloppet i slutet på 80talet. ] Jaja, Stig, du har varit där framme, men varken du eller jag komemr vinna Vasaloppet i år ! 🙂

Idag var det simpass med Janne igen. Jag har insett att jag verklgen ser fram emot våra pass, känns himla bra! ett tag tyckte jag bara det kändes jobbigt att cykla ut till Filborna och simma där,men på Söder med Janne har vi jättekul! Idag fick jag ”Linn-kicken” igen . När jag går in i ett pass med perfekt bs alt når det under passet uppstår en Linn-kick. Linn är en simmerska, mycket duktigare än jag och jag hoppas Linn tar OS-guld en dag. Då kan jag säga att Linn och jag har något gemensamt, för vi simmar bägge med Animas Vibe 🙂 Därför kallar jag känslan när jag tror jag har perfekt bs för ”Linn-kick”.

Idag har jag varit med i Helsingborg Dagblad ”Hon vill ha cykelparkering i underjorden”. Jag fick ett mail från en kudn som hade sett artiken som skrev” Du borde bli politiker”. Ja det kanske jag borde, men tro mig, då vill jag verka inom Landstinget och rensa upp i Region Skåne!! Mer CGM/diabeteshjälpmedel åt folket och mindre avgångsvederlag till politikerna!!!!!

Skumtomten väger 6 gr och 89 % är socker, 5 % är fett. I veckan är jag i Småland och Östergötland, ska jag åka förbi Ljungsbro och se om de har kvar några skumtomtar? Cloetta finns tydligen även i Gävle och Malmö.

Skumtomten väger 6 gr och 89 % är socker, 5 % är fett. I veckan är jag i Småland och Östergötland, ska jag åka förbi Ljungsbro och se om de har kvar några skumtomtar? Cloetta finns tydligen även i Gävle och Malmö.

 

 

Kommentera

