Sista skidpasset på hemmaplan innan Vasaloppet & Border to Border och återträff med My, 6 år

Idag har jag kört mitt andra skidpass på hemmaplan och det är bli det sista för säsongen 😦 .Helsingborg har haft patetiskt lite snö denna vinter och idag fick jag köra upp på Hallandsåsen. I Simontorp finns en 1500 m slinga på en äng med fyra maskingjorda spår. Dit åkte jag med mina nya skidor och pjäxor och åkte ungefär 15 varv……för att konstatera att jag har suveränt glid men inget fäste! Jag kasade runt och såg nog allmänt dum ut! Men det var ändå härligt att åka skidor och jag fick inga skavsår alls av mina nya pjäxor så det var ju bra!

I nästa vecka ska jag hålla föreläsningar i Tranås, Eksjö och Nässjö (skidaffären Pölders hemort), så någon vet något om snötillgång och skidspår, kontakta gärna mig via bloggen!! Jag letar efter eljusspår på dessa orter, finns det? Jag MÅSTE hitta fäste till söndag annars väntar 9 ännu jobbigare mil [tro mig, det är jobbigt nog som det är !]

Imorgon kör min kompis Veronica Öppet Spår och det gör Mackis med! Mackis är ju rätt fyndig så han säger att hans seedninglopp inför Vasaloppet är Öppet Spår….. HEJA ER! Jag tyckte han var helt galen som kör två Vasalopp på en vecka, men nu är det tydligen som jag är mest galen. Vasaloppet blir ju min ”uppvärmning” inför Border to Border och mina 44 mil i Finland……..

Efter mina två timmar på 1500m-spåret åkte jag för att träffa My. Hon är 6 år och jag hälsade på för att berätta för My och hennes mamma om hur jag uppfattar livet som diabetiker med pump. Jag började med att kolla mitt bs. Jag hade legat ganska högt under förmiddagen, runt 12 och såg under skidåkningen att jag sjönk till 9 men sen tog jag ett par skumtomtar och steg. Jag har blivit rekommenderade att äta kh även vid lågintenstiv träning om den är mer än en timme.  19.2 ! My tittade på mig och sa med en sexårings rättframhet;  ”Josefin, vad har du ätit som du inte borde?! ” Jag skämdes som en hund när jag sa ”en Snickers i bilen på vägen hit!”  Det härliga med barn är att de är så ärliga och frågvisa!

Skumtomtarna är med!

Skumtomtarna är med!

Tips vid vinterträning, sätt bh:n UTANPÅ lager 1.

Tips vid vinterträning, sätt bh:n UTANPÅ lager 1.

My tittar på mitt infusionset.

My tittar på mitt infusionset.

Valla, valla , vallajakt!

Valla, valla , vallajakt!

Skånska skidspår

Skånska skidspår

6 thoughts on “Sista skidpasset på hemmaplan innan Vasaloppet & Border to Border och återträff med My, 6 år

  1. Tack, för igår! My hälsar att det var ganska coolt när du sköt in den Nya nålen. Theo tyckte dock att det var tråkigt att han inte fick träffa dig. Så vi får ta en ny träff efter alla dina mil på skidor och hoppas och hoppas vi håller oss friska! My hälsar att du är det bästa med hennes diabetes!! Tack för hjälpen!

  2. Hej! Ja det var synd att jag inte fick träffa Theo och Micke, Bisquit får följa med nästa gång. Det måste vara GULD att cykla på Bjäre, ska bara ta mig igenom 530 km skidor (det lät långt…) först. Ha en bra dag!

    • Hej Anders! Tack för tipset det ska jag göra. Frågan är bara har jag ska hitta fästet, hoppas hittat det i Småland annars blir det ångest på lördag kväll! Men det är ju ett i-landsproblem att ha två par skidor så jag ska inte gnälla ! 🙂

Kommentera

