Navigator CGM inför Vasaloppet och löppass med 21 i bs :(

På tisdag ska jag träffa Petrea från Abbott. Hon ska hjäpa mig att installera Navigator II som är ett kontinuerligt glukosavläsningssystem, (CGM). Detta system gör en glukosavläsningar en gång i minuten! Mottagaren har även en mätport som gör att jag kan kolla mitt bs i mottagaren. Dessutom har systemet en räckvidd på 30 meter! Jag ska försöka orka mobilisera kraft på måndag, dagen efter Vasaloppet till att simma för att se vad jag får för blodsockertrend under själva simpasset. Då kan mottagaren ligga i väskan ”på land”, om jag inte orkar simma, vilket jag inte kan lova 🙂

Annars vore det spännade att undersöka möjligheten att bära systemet när jag simmar över Öresund i sommar- då kan ju Mackis sitta i följebåten och följa min kurva och skrika till om han ser att jag behöver äta! Det vore ju GULD, snacka om frihet!!

Anledningen till att jag ska ha Navigator nu är pga Vasaloppet som jag alltså kör på söndag, prelimnärt startnummer 15245, (som ska namnändras på fredag. Jag kommer även ha CGM i pumpen som kommer ligga djupt inbäddat i AnnaPS linne. Det känns som en lyx att ha två system, kanske kan uppfattas som onödigt, men det handlar ju om min trygghet, att våga tävla och våga idrotta trots kylan! Som ni sett har jag problem med att mätarna fryser och i fjol frös mätaren i Mångsbodarna och var inte varm förrän i Evertsberg! Pumpen kommer ju ligga inbäddad och därmed i första hand som pump i Vasaloppet, i andra hand som CGM. Det är INTE kul att dra fram pumpen från ett linne när det kan vara minus 25 grader!) Det ska bli jättespännade med Navigator, känns tryggt att systemet uppdaterar varje minut. Risken för att jag sjunker för lågt under Vasaloppet ska på så sätt kunna förhindras!

Idag blev det löppass med Jenny och min kropp ville inte vara med. När jag vaknade låg jag på 7 i bs , åt två skivor LCHFbröd jag bakade igår och en mugg choklad (med kakao, stevia och mjölk). Till detta tog jag 2E ( istället för 3) . Klockan 10 när jag sprang hemifrån låg jag på 11,7 och tänkte att bs sjunker säkert. När jag mötte Jenny efter 40 min låg jag på 21!!! Jag trodde det var fel på mätaren och bad henne kolla sitt bs. Jenny hade 6.8…..Hela eftermiddagen har jag varit hög och förstår inte alls varför!  Jaja, nu har jag 7,5  🙂

Kan det bero på att jag har fått en hormonomställning i kroppen idag? Det får jag förvisso varje månad, men kan det ha påverkat just idag?  Snygg omskrivning eller hur tjejer, ”månatlig hormonomställning” 😉 ?

Jenny i farten

Jenny i farten

Raus kyrka- lite kuriosa, begravd här är världens bästa sportdrycksförpacknings grundare begravd- Ruben Rausing Tetrapak dvs MJÖLK- En riktig livräddare för diabetes typ 1!

Raus kyrka- lite kuriosa, begravd här är världens bästa sportdrycksförpacknings grundare begravd- Ruben Rausing Tetrapak dvs MJÖLK- En riktig livräddare för diabetes typ 1!

Nytt träningsställe för pumpen.- IFK Helsingborg skidträningsbyxor funkar även kanon för löpning. Pumpen i fickan.

Nytt träningsställe för pumpen.- IFK Helsingborg skidträningsbyxor funkar även kanon för löpning. Pumpen i fickan.

 

 

 

Kommentera

