Skidtävling 50 km i Skåne och högt blodsocker innan start- eller vem är snabbast i Skåne :) ?

PPPPIIPPP! Piip! CGMen har ”stört ” mig hela natten, jag var varit väldigt hög i natt, bs över 15. Igår hoppade bs mellan 2,3 och 20 och när jag trodde jag hade fått rätt på det i går kväll fick jag en rekyl vilket resulterade i höga värden i natt…. trodde åtminstone jag!

Idag har det var DM  (distriksmästerskap) i Skåne, 30 km för damer och 50 km för herrar. Normalt sett måste ett seedningslopp för Vasaloppet innehålla minst 100 delatagare, men DM är undantaget denna regler. Jag är rätt sur för eftersom jag är kvinna kunde jag inte köra DM OCH får en seedningsgrundande tid för VL, men hade jag varit man hade det gått hur bra som helst!!!! Således har mina manliga kollegor deltagit i DM idag och jag fick snällt välja om jag vill köra DM eller motionklass ”Vasaklassen”. Det blev Vasaklassen för jag insåg, även om jag är sur ( ! 🙂 ! )  att det var viktigare att försöka komma upp i startleden i VL 4 mars än att köra DM.

Det sista jag packade ner i morse i träningsväskan var två infusionset- jag bytte nål i förrgår, men något fick mig att ta med dem. Till frukost 6.15 åt jag ägg och bacon och trots insulin flera ggr under natten låg jag fortfarande på 15.  Kl 7 mötte Göran ( M60) och jag Tobbe (H45) och Mia ( som också fick köra ”Vasaklassen”) i Åstorp för samkörning mot Skepparlövs golfbana utanför Kristianstad.

7.30, två timmar före start sänkte jag basalen med 30 % och låg fortfarande på 17-5, trots mer insulin. 8.09 när vi är framme i Skepparslöv får jag spel och känner mig superstressad. Jag visste att var är söndag morgon men tänkte jag chansar och skickar ett sms ” Godmorgon, snälla ring mig om du kan, DM50 km  startar 9.30 och jag ligger på 17,5 hög hela natten trots extra doser. MUPP 😦 ”  

Ja, ni kan ju gissa vem jag smsade! Just det, Alvar. Det går mindre än en minut och så ringer telefonen! Jag blir så glad över att en klarblå sommarhimmel dyker upp, jag har en bild på Alvar från i somras, i telefonen. Jag har nog väckt stackarn men han går rakt på problemet och frågar ” har du bytt nål?” Nej sa jag, det gjorde jag i förrgår, den funkar bra.” Provat och byt nål och ta en dutt insulin, det kan ha bildats en bulle under huden även om det gått minte än tre dygn.”  När du bytt nål, känn på huden för att se om det är så, då vet du vad felet är. Innan han han säga något så sa jag, ”jag är nog lite stressad” ”Mmm” sa han, ”det blir man ju när man ska tävla, adrenalin och sånt”.

Jag rusade in i omklädningsrummet och satte en ny nål och tror ni Alvar hade rätt?  🙂  Jag kunde tom trycka ut lite insulin ur ”bullen”.

Ut för att testa skidorna som Göran igår hjälpte mig att valla med klister och det är verkligen KLISTER. Kletigt överallt, men smarta Göran hade lagt en platspåse om skidornas spann så jag slapp klister i skidfodralet. Ut och köra lite och jag tyckte inte jag hade något fäste, temperaturen låg kring nollan. In och på med lite burkkletvalla som naturligtvis var omöjlig att klossa ut……..

Ja ja, som Stenmark säger ”De e barå åk ” och det gjorde jag, vi startade två och två, jag var nummer 18. Med flit satte jag nummerlappen fel, på sned så jag skulle komma åt blixlåset. Idag hade jag Medtronics sele för pumpen och AnnaPs nya ”brottarlinne” ”Tank top women linen Boxi” för bs-mätaren. (Jag ska blogga om linnet i veckan) När jag sa att jag kör med CGM sa Alvar:  ”Nä, du ska ALLTID ha med dig bs-mätare på längre lopp, om CGM skulle bli knäpp, dessutom visar den trend, inte ditt bs.”

Banan var som sagt på en golfbana, 5 km varv så 10 härliga varv hade jag framför mig….Utsikten över Kristianstadslätten var jättefin, men jag brydde mig mer om mitt bs och mitt brist på fäste. Det blev till att STAKA!

Efter första varvet sa jag till en funktionär ” dra ner mitt blixlås i jackan” Han flinade och sa, ja det är inte ofta man får göra det” och sen instruerade jag honom hur han tog ut pumpen ut selen och tryckte fram CGMmenyn så jag såg mitt bs= 9.2. Bra, jag sjunker, drack 3 muggar varv vatten och susade ut på ett nytt varv. Vid andra varvet gjorde jag det själv och det tog en massa onödig tid eftersom jag fick ta av mig handskarna men bs låg på 8.2.

Vid 20 km skrek någon ”Heja Josefin” och där stod Mariann, som jag läste en kurs, Dale Carneige, via jobbet 2008. Hon hade sett på Facebook att jag skulle dit. Jag skrek, ”kom och hjälp mig vid vätskestationen” och Marianne öppnade snällt jackan och hjälpte mig att kolla pumpen, 8,9.  Tack snälla Marianne för hjälpen!

Vid 15 och 25 åt jag en Snickers och vid 35 åt jag en halv banan. Jag drack mellan 1-3 muggar vatten var 5:e km vilket resulterade i att jag fick hoppa ur spåret ute på banan vid ett tillfälle. (Då hade det varit smidigare om man varit grabb!) Jag tyckte vätska är så viktig vid långlopp att jag hellre stannar än låter bli att dricka.

Staka staka staka var det som gällde på denna med mått norr om Hallandsåsen väldigt flacka bana. Vid 40 km fick jag mer kraft och vid 45 km tänkte jag, nu ska du STAKA Josse med KRAFT! Snitttiden på hela loppet var 5,29 per km , de sista 5 km gjorde jag på 4,54, 4,50, 4,49, 4,19 och 3,45 ( 700 meter) ! YES!!!

Totalt fick jag en tid på 4.18.55 och fick nyss veta att min tid var snabbast av de fyra ( som sagt, i Skåne är inte skidor en stor idrott), dessutom körde några tjejer DM och således ”bara”  30 km , de var rätt mycket vassare än mig, men men, jag är nöjd! Kroppen är trött men jag har inte ont och bara ett litet litet skavsår på ena handen av handsken.

Tack Alvar, du boostade mitt självförtroende inför Vasaloppet och min ”lilla” Finlandsvecka, känns kanon!

Jodå, visst var det en bulle under gamla nålen!

Jodå, visst var det en bulle under gamla nålen!

Klistervallning

Klistervallning

Efter loppet, lite sliten men linnet funkade utan skavsår!

Efter loppet, lite sliten men linnet funkade utan skavsår!

Glukosväre under loppet

 

