Man får vara glad för det lilla…..och samtal med Alvar

I onsdags var det PREMIÄR! Premiär för vad tänker ni? Jo för skidåkning på hemmaplan! 13 februari blev säsongen första pass i Helsingborg! När hela Sverige har haft snö, tex för jul, måste det legat någon form av förbannelse över Helsingborg. Dagarna före jul körde jag skidor en timme med bil SÖDER om Helsingborg, det fanns snö i Landskrona och Ängelholm, men inte tillräckligt i Helsingborg!!

I onsdags var det så dags så jag var ute med IFK på Vasalorps golfbana och körde 21 km i hemkörda spår. Som vanligt misstänkte jag att jag skulle sjunka och för en gång skull fick jag rätt, jag sjönk från 12 till 6,1 på 30 min, åt en energi-russinbar och stakade vidare……. Fula genomslag blev det, men var gör man inte för att köra på hemmaplan! I torsdag blev det grundvallning av mina nya skidor, igår simpass (damerna i simhallen frågade nyfiket var det var jag hade i en påse på låret med slang kopplat till magen när jag i övrigt var naken ….Jo det är en simmade insulinpump sa jag!)

Igår pratade jag med Alvar ett långt lång tag, jag behöver det ibland.  Alvar är så himla bra att ventilera och bolla idéer med och han är en sån enorm inspirationkälla för mig! Han har ju alltid tränat och tävlat. Som barn tävlade han i både skidor och tennis  med goda resultat. Jag tycker han är en fantastisk människa som kämpade på, när han inte ens kunde mäta blodsocker hemma. Något av det bästa med Alvar är att han inte själv tycker att diabetesen är någon större ”big deal”.  Han skulle, om jag förstått honom rätt, aldrig drömma om att inte träna eller inte gå till skolan pga av diabetes. När han var liten kunde han helt eneklt inte avgöra om han var hög eller låg via en bs-mätare, eftersom han inte hade tillgång till en!

Vi är så olika han och jag. Han kan sin kropp, jag förlitar mig så mycket på mätare och låter den avgöra om jag mår bra eller dåligt, i allfall känns det så ibland! PÅ det viset borjde jag försöka ”träna” på att lära känna min kropp bättre, men jag vet inte hur jag ska gå till väga om jag inte har bs-mätare- den är ju min stora trygghet.

Det blev mycket snack om Vasaloppet och skidträning igår- jag hoppas Alvar slipper se mig på skidor eftersom min teknik är skrämmade dåligt! Å andra sidan skulle han få sig ett gott skratt och det unnar jag honom! 🙂  Jag sa: ”Du är så himla bra för mig, kombinationen av dina råd/stöttning, Animas Vibe(pumpen) och CGM för att jag mår SÅ MYCKET BÄTTRE än vad jag gjorde för ett drygt halvår sen.” Menar du det sa Alvar. Ja Alvar det menar jag för:

Alvar är det bästa med min diabetes!  🙂

Bisquit följde med på löppasset idag, hon sprang längst av oss tre, Jenny var också med.

Bisquit följde med på löppasset idag, hon sprang längst av oss tre, Jenny var också med.

Hemkört spår

Hemkört spår

Vasatorps golfbana

Vasatorps golfbana

Tränande IFK Helsingborgare ( det syns ju eller hur?) :)

Tränande IFK Helsingborgare ( det syns ju eller hur?) 🙂

 

Kommentera

